Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościAsystenci podczas manewrowania, czyli jak nie spowodować kolizji
Rzut oka na parkingi przy supermarketach lub chwila obserwacji czynności wykonywanych przez kierowców podczas ustawiania samochodu. Wniosek krótki i szybki – manewrowanie nie stanowi ulubionej części jazdy polskich użytkowników aut. Świadczy o tym zresztą także liczba kolizji. Parkowanie może być jednak prostsze...
Czas czytania: 4 min
Czujniki parkowania traktowane są przez ortodoksyjnych kierowców jako zabieranie ludzkiego wpływu na losy samochodu. A jednak niemal każdy, kto kiedykolwiek jechał pojazdem z tego typu udogodnieniem, pochwali jego wręcz zbawienny wpływ na łatwość parkowania. Słaba widoczność, niewielka przestrzeń oraz niewłaściwa ocena odległości od przeszkody – z użyciem asystenta nie stanowią już bariery powodującej groźby obtarcia lub skłaniającej do poszukania innej lokalizacji.
Odrobina luksusu
Najbardziej popularne są tylne czujniki parkowania, ale również przednie mogą wiele pomóc. Nasi asystenci zazwyczaj sygnalizują przeszkodę narastającym sygnałem dźwiękowym, a w niektórych przypadkach również wizualnie. Zazwyczaj dźwięk, w połączeniu z czujnym okiem kierowcy wpatrzonym w boczne lusterka, środkowe lusterko lub przednią/tylną szybę, wystarcza do wykonania bezpiecznego manewru.
Dlaczego nie podarować sobie trochę luksusu?! Kamera cofania szczególnie sprawdza się w autach dostawczych lub dużych pojazdach rodzinnych (SUV-y, nadwozie kombi, vany). Warto pamiętać o odpowiednim kącie umieszczenia tych wizualnych pomocników. Właściwy montaż i wprawny kierowca dają gwarancję zaparkowania niemal co do centymetra, daje to dodatkowy atut nie tylko w zatłoczonych miastach. Choć pamiętajmy, że w przypadku deszczu i śniegu działanie zarówno czujników parkowania, jak i kamery cofania może być poważnie zakłócone.
Ważne lusterka
Szczytem dobrobytu jest posiadanie w pojeździe systemu nazywanego obiegowo Park Asisst (w skrócie asystent parkowania). Wykonuje on za nas praktycznie całą robotę; to, ile czynności pozostanie kierowcy, zależy od rodzaju urządzenia. Niektóre nakazują tylko przełączanie biegów, inne obiecują, że same zaparkują, tylko trzeba kontrolować jazdę, a tu z pomocą przyjdzie nam hamulec i pedał gazu. Niezależnie od tego zdumiewający jest widok kierownicy, która sama się kręci.
Oczywiście elektroniczni pomocnicy nie stanowią koniecznego i jedynego warunku prawidłowego wykonania manewru. Wiele osób lekceważy tradycyjne elementy wyposażenia samochodu, takie jak boczne lusterka. A to wielki błąd. Koniecznie trzeba zadbać, by nie były zbite ani w żaden sposób uszkodzone. Zresztą prawidłowe ustawienie lusterek to podstawa przy parkowaniu i wykonywaniu wielu manewrów. W naszych warunkach klimatycznych przydadzą się podgrzewane lusterka, szczególnie poprawiające widoczność podczas deszczu czy mrozu, choćby przez zapobieganie parowania.
Rozsądek w pakiecie
Zimą koniecznie trzeba zadbać o właściwą widoczność przez przednią i tylną szybę. Śnieg, lód czy wspomniane zaparowanie przyczyniają się do ograniczenia widoczności. To może oczywistości, ale obserwując ulice, łatwo dojść do smutnej konkluzji, że kierowcom po prostu nie chce się prawidłowo przygotować samochodu do drogi, a co za tym idzie – również do wykonywania manewru parkowania.
I jeszcze jedno, o czym wiele piszemy. Tradycyjnie zalecamy zdrowy rozsądek i właściwą ocenę swoich umiejętności. Jeśli nie jesteśmy w stanie ocenić odległości od przeszkody lub tego, czy potrafimy zmieścić się w daną lukę, poprośmy kogoś o pomoc, by pokierował nami z zewnątrz. To żaden wstyd. Albo sami wysiądźmy z samochodu, by na własne oczy ocenić sytuację.
Na koniec osobisty wtręt. Autor niniejszego tekstu kilka lat temu miał za zadanie wprowadzić kilkanaście samochodów do windy towarowej, a następnie na salę konferencyjną. Pojazdy miały czujniki parkowania, kamery cofania i różnego rodzaju inne udogodnienia. Jednak bez pomocy redakcyjnego kolegi i kontrolowania sytuacji wzrokiem, misja byłaby niemożliwa do wykonania. Zatem polecamy korzystanie z nowoczesności, ale w pakiecie z dużą dozą myślenia.