Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościAwaria rozrusznika. Co dalej?
Rozrusznik jest jednym z podstawowych elementów osprzętu silnika. To dzięki jego pracy jednostka napędowa może zostać odpalona. Co zrobić, jeżeli rozrusznik ulegnie awarii?
Czas czytania: 4 min
Czym jest rozrusznik?
Rozrusznik, a tak naprawdę silnik prądu stałego, odpowiedzialny jest za wprawienia silnika w ruch. Jego praca przekłada się na obracanie wału korbowego silnika, nadanie odpowiedniej prędkości, dzięki czemu jednostka napędowa zostaje uruchomiona. Budowa klasycznego rozrusznika wykorzystywanego w większości pojazdów jest bardzo prosta. W jego skład wchodzą między innymi: obudowa, mechanizm sprzęgający, potocznie określany bendkisem, wirnik, cewka stojana, szczotkotrzymacz oraz elektromagnes odpowiedzialny za załączanie.
Pamiętajmy, że praca rozrusznika jest stosunkowo krótka, ale wymaga dużej ilości energii. Pobór prądu przez rozrusznik, w zależności od wielkości oraz jednostki napędowej, wynosi od około 200 do 600 amperów. Urządzenie wcale nie ma łatwego zadania, ponieważ musi zmierzyć się z oporem związanym z pracą mechanizmów pomocniczych (alternator, kompresor klimatyzacji), tarciem tłoków o powierzchnię cylindra oraz zakręceniem wału korbowego.
Jak rozpoznać awarię rozrusznika?
Najprostszym sposobem na rozpoznanie awarii rozrusznika jest problem z rozruchem silnika. W sytuacji kiedy po przekręceniu kluczyka w stacyjce rozrusznik nie zaczął pracować, natomiast wydaje bardzo charakterystyczny dźwięk podobny do pukania, możemy być pewni, że problemem jest uszkodzony rozrusznik.
Zanim jednak wydamy ostateczny werdykt, warto jest sprawdzić napięcie na akumulatorze. Jeśli wynosi poniżej 11 V, przyczyną może być zbyt niskie napięcie na akumulatorze, czego efektem jest brak rozruchu silnika. Jeżeli wynik pomiaru wynosi powyżej 12 V, najprawdopodobniej uszkodzeniu uległ rozrusznik. W takim przypadku nie ryzykujmy odpalenia samochodu metodą "na pych", ponieważ jest ona ryzykowana.
Wykorzystanie tej metody może przyczynić się do przeskoczenia paska rozrządu, co będzie opłakane w skutkach. Najsensowniejszym rozwiązaniem takiej sytuacji jest skorzystanie z pomocy Assistance, a konkretniej lawety, która w bezpieczny sposób przetransportuje nasz pojazd do mechanika.
Uszkodzony rozrusznik. Co dalej?
W przypadku uszkodzonego rozrusznika najlepszym sposobem na jego naprawę będzie regeneracja. Przed wybraniem warsztatu, w którym chcemy dokonać regeneracji uszkodzonego elementu, szczególną uwagę zwróćmy na czas wykonania regeneracji oraz gwarancje. Absolutnym minimum jest roczna gwarancja na wykonaną usługę. Największym plusem usługi regeneracji rozrusznika jest cena, która jest znacząco niższa niż cena zakupu nowego rozrusznika. W większości przypadków usługa taka polega na wymianie wszystkich podzespołów rozrusznika oprócz obudowy, która bardzo rzadko ulega uszkodzeniu.
Do najczęstszych usterek rozrusznika zalicza się wyrobienie łożysk ślizgowych. Zużycie łożysk możemy rozpoznać na długo przed wystąpieniem usterki, ponieważ cechą charakterystyczna jest wolniejsza praca rozrusznika. Kolejnym elementem zawodnym w budowie rozrusznika są szczotki silnika, które po prostu ulegają zużyciu. Jeżeli zdecydujemy się na zakup nowego rozrusznika, podczas jego wyboru szczególną uwagę zwróćmy na numery seryjne oraz kompatybilność z naszym pojazdem.
Pamiętajmy, że inny rozrusznik będzie montowany do silnika wysokoprężnego, a inny do auta wyposażonego w silnik benzynowy. Przy zakupie ważna jest również pojemność silnika.
W większości przypadków wymiana rozrusznika nie należy do trudnych, jednak jeżeli nie czujemy się na siłach, najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie naprawy mechanikowi.
- 4,00 zł
- Rozrusznik 2
- 2,00 zł
- Rozrusznik 2
- 6,00 zł
- PROMOWANA
- 4,00 zł
- Rozrusznik 2
- 4,00 zł
- Rozrusznik 2
- 2,00 zł
- Rozrusznik 2
- 6,00 zł
- PROMOWANA