Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościButy zaawansowanego kolarza szosowego
Rower szosowy jest wymagający, ale jazda na nim daje wiele satysfakcji. Jego nabywca staje przed dylematem: które buty szosowe wybrać? Warto to rozważyć bardzo dokładnie, bo w przypadku szosówki jakość i dopasowanie butów są wyjątkowo ważne. Co więc wziąć pod uwagę?
Czas czytania: 4 min
Rozmiar
Dobór butów kolarskich jest trudny: jeśli okażą się za małe, nic z nimi już nie zrobisz, bo nie „rozbiją się” z czasem, tak jak np. biegowe. Dla odmiany za duże nie będzą spełniać swojej funkcji przenoszenia mocy, bo stopy zaczną się luźno przemieszczać w środku. Zacznij więc od wejścia na stronę wybranej firmy i poszukaj tabeli rozmiarów. Pamiętaj, że te same rozmiary (np. 46) u różnych producentów mogą różnić się długością, a dodatkowo rzadko odpowiadają standardowej rozmiarówce butów noszonych na co dzień. Dlatego najważniejszy parametr pozwalający dobrać rozmiar to długość wkładki. Najpierw zmierz swoje stopy od końca dużego palca do pięty. Aby poznać długość wkładki, należy dodać 0,5 cm. Jeśli twoje stopy różnią się rozmiarem, weź pod uwagę większą. Najbezpieczniej jest przymierzyć but lub trzymać się jednego, sprawdzonego producenta.
Waga
W jeździe szosowej zarówno masa roweru, jak i całego osprzętu ma duże znaczenie. Dlatego im lżejsze buty, tym lepiej. Oczywiście dla rowerzystów, którzy jeżdżą rzadko lub na krótszych trasach, nie jest to aż tak ważne, ale jeśli planujesz starty w zawodach, warto zwrócić uwagę na ten parametr.
Trzymanie
Buty muszą dokładnie pasować. W czasie jazdy „pracują”, dlatego muszą stanowić ze stopami jedną całość, aby moc była przenoszona jak najsprawniej. Muszą też dobrze trzymać stopę ze wszystkich stron. Ważne też, żeby nie były za ciasne. Podczas długiej lub intensywnej jazdy stopa puchnie, więc odrobina luzu w środku jest niezbędna od samego początku.
Wpięcie
Zatrzaski szosowe mają inną konstrukcję niż górskie. Bloki są większe, dzięki czemu but trzyma się stabilniej, co ma znaczenie między innymi podczas rozwijania prędkości. Przy wyborze butów zwróć uwagę na to, czy otwory w podeszwie są kompatybilne z twoim systemem mocowania. Jeżeli rower jest nowy i jeszcze nie ma pedałów, dobrze się zastanów, w jaki system zainwestujesz. Powinien być dobrze dopasowany do planowanych przebiegów, sposobu jazdy, ewentualnych startów w zawodach itd. Najpopularniejsze firmy produkujące pedały do szosówek to Shimano (SPD-SL) czy Look.
Uwaga: jeśli brakuje ci doświadczenia, wybierz wpięcie dwukierunkowe, wtedy łatwiej będzie opanować sztukę wpinania i wypinania.
Podeszwa
W butach szosowych musi być twarda i nie ulegać odkształcaniu. To ważne, bo aktywnie uczestniczy w przenoszeniu mocy, więc za miękka nie spełni tej funkcji dobrze. Coraz częstszym składnikiem podeszwy jest włókno węglowe, którego zaletą jest lekkość.
Zapięcie
System zapinania i rozpinania buta powinien być jak najwygodniejszy i dopasowany do twoich preferencji jazdy (np. w triathlonie szeroki rzep zapinany od strony wewnętrznej, a nie zewnętrznej). Coraz popularniejszy jest system BOA, w którym nie używa się rzepów, ale linki.
Cholewka
Biorąc pod uwagę warunki, w jakich będziesz jeździć, sprawdź odprowadzanie wody i system chłodzenia/przewiewność. Warto mieć więcej niż jedną parę butów: odpowiednie na upał oraz odporne na zimno i deszcz.
Pamiętaj, że z butami połączy cię przyjaźń na lata. A w przypadku długich tras to właśnie but może sprawić, że wycieczka będzie udana albo zamieni się w piekło. Dlatego, gdy je wybierasz, kieruj się nie tyle oszczędnością, co wiedzą i rozsądkiem.
Anna Dąbrowska
Trener personalny, diet coach i dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem. Pisała dla takich magazynów jak „Cosmopolitan”, „Glamour”, „Claudia”, „Prestigehouse”, „Smyk”. Zajmuje się edukacją zdrowotną i żywieniową. Prowadzi także zajęcia ze studentami dziennikarstwa (warsztaty pisarskie oraz nauka redagowania) oraz kursy pierwszej pomocy.