Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościCzy warto kupić felgi stalowe o dużej średnicy?
Zakup większych felg wydaje się szczególnie kuszącą propozycją pozwalającą na poprawę wyglądu samochodu. W większości przypadków dotyczy to obręczy aluminiowych. Co jednak ze stalowymi? Czy warto kupować produkty tego typu o większej średnicy?
Czas czytania: 4 min
Stal a aluminium
Zastanawiający jest fakt, dlaczego większość felg o dużym rozmiarze produkowana jest przy użyciu aluminium, który nie dość, że jest materiałem droższym, to ponadto jest mniej odporny na uszkodzenia mechaniczne w porównaniu do stali. Odpowiedź związana jest z dwoma argumentami. Pierwszy z nich to wysoka plastyczność aluminium, dzięki czemu w praktyce możliwe jest wyprodukowanie felg o skomplikowanych wzorach. Trzeba bowiem pamiętać, że jednym z głównych powodów zakupu większych obręczy jest chęć nadania autu bardziej atrakcyjnego wyglądu. Z drugiej strony aluminium jest także lżejsze od stali. Ma to przede wszystkim wpływ na masę nieresorowaną, a więc ciężar elementów auta, które nie są amortyzowane przez pracę zawieszenia. Należą do nich m.in. felgi, opony czy hamulce. Im większa jest ta masa, tym większe siły działać będą na podzespoły prowadzące i resorujące, a co za tym idzie zawieszenie będzie zużywać się szybciej.
Do 16 cali felgi stalowe w sam raz
Z punktu widzenia szybkości zużycia zawieszenia kupowanie felg stalowych o dużym rozmiarze nie ma większego sensu. Jednakże mniej więcej do rozmiaru 16 cali różnice w masie między obręczami aluminiowymi a stalowymi nie są duże, dlatego śmiało można skusić się na tańszą opcję. A taką z pewnością jest felga wykonana ze stopu stali. Komplet kosztować będzie niewiele, niezależnie od tego, czy potrzebujemy średnicę 14, 15 czy 16 cali. Ceny są bowiem podobne i oscylują w granicach 420–450 zł za 4 szt., co daje kwotę nieco ponad 100 zł za szt. Stanowi to bardzo dobrą propozycję cenową, choć niestety w praktyce do wyboru pozostaje praktycznie tylko jeden wzór felgi stalowej i dwa kolory: czarny oraz srebrny.
W przypadku niektórych modeli aut (szczególnie Opla) dostępne są też obręcze strukturalne, a więc przypominające wyglądem aluminiowe, mimo tego, że wykonane są ze stali. Ich cena jest jednak znacznie wyższa i rodzi obawy o sens zakupu. Ponadto do felgi o rozmiarze 16 cali z powodzeniem kupimy niedrogie kołpaki, które pozwolą na uatrakcyjnienie wyglądu kół. Za ich komplet przyjdzie nam zapłacić mniej więcej 50–70 zł.
Powyżej 16 cali wygrywa aluminium
Dostępność felg stalowych w rozmiarze 17 cali jest drastycznie mniejsza w porównaniu do 16 cali. Większe obręcze dedykowane są przede wszystkim droższym autom, których posiadacze cenią szyk i elegancję, a więc cechy stanowiące uosobienie kół aluminiowych.
Ten, kto oszczędności stawia na pierwszym miejscu, może zakupić felgi stalowe za kwotę ok. 800 zł za komplet. Różnica w cenie między 16 calami a 17 jest więc znacząca i wynosi prawie dwa razy tyle. Zestaw obręczy aluminiowych będzie oczywiście jeszcze droższy, ponieważ – biorąc pod uwagę najtańsze modele – cena zakupu wyniesie co najmniej 1400 zł. Wciąż zatem widać pole do zaoszczędzenia kilkuset złotych. Trzeba dodatkowo pamiętać, że felga stalowa nie dość, że jest tańsza, to jeszcze jest bardziej wytrzymała oraz łatwiejsza w naprawie. Rzadko kiedy dochodzi do pęknięć, a prostowanie jest relatywnie prostą czynnością. Dużo bardziej kosztowne będą naprawy kół wykonanych z aluminium, szczególnie gdy z uszkodzenia wyniknie konieczność ich spawania.
- licytacja1 godz.
- 5,00 zł
- Test karate auction 1710533333694
- dostawa czw. 4 kwi.
- licytacja13 godz.
- 5,00 zł
- Test karate auction 1711610406169
- dostawa czw. 4 kwi.
- 2081,00 zł
- Alufelgi 16 do TOYOTA PICNIC I PREVIA II PRIUS+ RAV 4 SUV I 4 SUV II
- dostawa we wtorek
- zapłać później z
- 2081,00 zł
- Alufelgi 16 do TOYOTA RAV 4 SUV III VERSO I ALPHARD I II YARIS Cross IV
- dostawa we wtorek
- zapłać później z
- 2081,00 zł
- Alufelgi 16 do SUZUKI SX4 S-Cross II FaceLifting VITARA SUV II FaceLifting
- dostawa we wtorek
- zapłać później z
- 2081,00 zł
- Alufelgi 16 do TOYOTA AVENSIS VERSO I II III FL CAMRY IV V VIII IX VI VII
- dostawa we wtorek
- zapłać później z
Paweł Szyszka
Współtwórca i redaktor serwisu Strefatestow.pl, na łamach którego recenzuje najnowsze modele aut i gadżetów. Współpracownik magazynu Flota Auto Biznes. Miłośnik sprzętu nagłaśniającego, specjalista w dziedzinie wygłuszania aut i montażu instalacji car audio. Z wykształcenia ekonomista, dlatego ceni sobie oszczędną jazdę. Pasjonat sportów zimowych, a w szczególności narciarstwa, którego jest instruktorem.