Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościDlaczego hamulce piszczą?
Zapewne każdy z nas doskonale zna ten dźwięk – charakterystyczny pisk podczas hamowania. To częsty problem nie tylko w starszych, ale i w nowszych samochodach. Skąd się bierze i jak sobie z nim poradzić?
Czas czytania: 4 min
Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych elementów pojazdu wpływających na bezpieczeństwo jazdy. Ma do wykonania ciężką pracę przy zamianie energii kinetycznej poruszającego się samochodu w energię cieplną. Jednym z częstych problemów związanych z eksploatacją układu hamulcowego jest charakterystyczny pisk, który pojawia się zazwyczaj przy delikatnym hamowaniu – w jego początkowej fazie. Skąd się bierze?
Dlaczego hamulce piszczą?
W skrócie można powiedzieć, że hamulce piszczą, ponieważ drgają klocki hamulcowe. Tak, pisk, który słyszymy to nic innego, jak drgania klocków hamulcowych, które przy określonej częstotliwości stają się słyszalne dla ludzkiego ucha. Pisk to po prostu wibracje klocka, który w początkowej fazie kontaktu z tarczą hamulcową (lub w całym zakresie pracy) nie jest do niej należycie dociskany lub jego praca na powierzchni tarczy jest zakłócana.
Co powoduje drgania klocków hamulcowych?
Należy zaznaczyć, że drganie (piszczenie) hamulców nie zawsze musi oznaczać, że dzieje się z nimi coś złego. Często taki pisk to cecha fabryczna danego modelu lub efekt niefortunnego doboru klocków hamulcowych do tarcz. Ponadto niektóre modele klocków, najczęściej te „wyczynowe”, przystosowane do sportu samochodowego, dopóki nie zostaną należycie rozgrzane, zawsze przy hamowaniu będą piszczeć.
Ratunkiem mogą być w tym przypadku specjalne pasty, którymi powleka się płytkę klocka, by zapobiegać piszczeniu. W większości przypadków jednak, jeżeli pisk pojawił się nagle i nie ustępuje przez dłuższy czas, może oznaczać to jakiś problem z elementami układu hamulcowego.
Przyczyny piszczących hamulców
Najczęstszym winowajcą pisku pojawiającego się przy hamowaniu, a więc drgań klocków, jest zacisk hamulca. Jego nieodpowiednia praca może skutkować nieprawidłowym dociskaniem klocków do tarcz i wystąpieniem pisków. Czasami może chodzić jedynie o zabrudzenia (opiłki klocków, błoto), które gromadzą się w zacisku i utrudniają pracę tłoczkom. Zdjęcie koła i porządne opłukanie może wówczas rozwiązać problem.
Musimy pamiętać, że zacisk hamulca również wymaga okresowych kontroli. Najlepiej, aby był im poddawany przy każdej wymianie klocków. Zaniedbania mogą prowadzić do przekrzywienia zacisku, braku smarowania prowadnic albo nawet – w skrajnych przypadkach – do zaklinowania zacisku, a to przełoży się nie tylko na gorszą pracę hamulców, ale i powstanie pisku przy hamowaniu.
Tarcze hamulcowe
Za niepożądane odgłosy pojawiające się przy hamowaniu często mogą być odpowiedzialne również tarcze hamulcowe. Wymieniane są one rzadziej niż klocki i często zdarza się, że na częściowo zużytej tarczy pracują nowe klocki hamulcowe. Zużyta tarcza charakteryzuje się rantem na obwodzie, o który klocek zawadza w początkowej fazie pracy i wpada w wibracje. Rozwiązaniem problemu może być „podpiłowanie” krawędzi klocka, aby lepiej dotykał tarczy, lub wyrównanie samej tarczy.
Zużyte klocki
Przyczyna nietypowych odgłosów dobiegających z okolicy zacisków hamulców może być tak prozaiczna, jak zużyte klocki. Coraz więcej samochodów ma obecnie kontrolki informujące o tym, że okładzina klocka jest już zużyta, jednak w starszych modelach takim ostrzeżeniem będzie pisk przy hamowaniu.
Niezależnie od przyczyny najpewniejszym sposobem na zapobieganie piszczącym hamulcom jest regularna kontrola stanu zacisków oraz ich konserwacja. Pamiętajmy, że jeśli pisk pojawił się samoistnie, nie oznacza to, że tak samo zniknie.
- 6,99 zł
- TestSKU1 - swietne klocki
- 1219,51 zł
- KLOCKI HAMULCOWE TYŁ CHRYSLER MERCEDES CROSSFIRE
- 33,54 zł x 50 rat raty a
- 510,11 zł
- Klocek hamulcowy kpl. GDB1839DTE KLOCEK HAMULCOWY KPL. CERAMICZNY TYŁ
- zyskaj do 5% z
- 30,77 zł
- Puzzle 1500 Ulubione miejsca: Włochy TREFL
- zapłać później z
- 505,31 zł
- Klocek hamulcowy kpl. ceramiczny tył AUDI Q7 PORSCHE CAYENNE 3.0D-6.0D
- zyskaj do 5% z
- 20,00 zł
- GDB1330
- 191,92 zł
- Klocek hamulcowy kpl. GDB1330BTE KLOCEK HAMULCOWY KPL.
- zyskaj do 5% z
Anna Lubertowicz-Sztorc
Absolwentka studiów magisterskich na UJ, a także Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. Od kilkunastu lat dziennikarka pisząca o motoryzacji, redaktorka dodatków tematycznych: motoryzacyjnych oraz o modzie i urodzie w gazetach regionalnych, w Gazecie Prawnej, wieloletnia redaktor naczelna magazynu motoryzacyjnego Auto Moto Puls, a także luksusowego, lifestylowego magazynu Top Class. Instruktorka narciarstwa, miłośniczka sportów ekstremalnych, uczestniczka amatorskich rajdów samochodowych.