Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościFińskie szkło. Historia marki Iittala
Iittala to jeden z kluczowych producentów, głównie szkła i ceramiki, propagujący hasło „scandinavian design”. Ten zrodzony na początku lat 50. Nurt zakłada prostotę, funkcjonalność i dostępność masowo produkowanych przedmiotów.
Czas czytania: 4 min
Nie bez powodu filozofia marki Iittala opiera się na przekonaniu, że „przedmioty powinny być zawsze przemyślane, funkcjonalne i trwałe”. Autorem tego postulatu był ojciec skandynawskiego projektowania Kaj Franck. Twierdził on, że podstawową cechą designu jest dbałość o uniwersalny wymiar przedmiotów codziennego użytku.
Pionierzy piękna i funkcji
Korzenie marki Iittala sięgają roku 1881. Wtedy na południu Finlandii powstała fabryka szkła, która początkowo produkowała szkło użytkowe: dmuchane, prasowane, polerowane, malowane i trawione. Na początku XX wieku do szklanych produktów dołączyła zastawa stołowa zdobiona różnorodnymi ornamentami. Iittala była jedną z pierwszych firm, które dokonały przejścia od dekoracyjnych zestawów obiadowych do funkcjonalnych, estetycznie wyglądających obiektów tworzonych według zasad skandynawskiego wzornictwa.
Przełom w historii marki nastąpił we wczesnych latach modernizmu i funkcjonalizmu, w latach trzydziestych i czterdziestych, kiedy to do grona projektantów dołączyli tak znakomici artyści jak Alvar Aalto, Aino Aalto, Kaj Franck czy Tapio Wirkkala. Szybko stali się liderami Iittali. Tworzyli zgodnie z przekonaniem, że przedmioty powinny być projektowane z myślą o człowieku i dostępne dla wszystkich. To podejście Aalto i Francka stworzyło podstawę filozofii marki: „dajmy ludziom piękno i funkcjonalność”.
Ten przełom w fińskim wzornictwie miał wpływ na produkcję wyrobów szklanych. Pojawił się nowy rodzaj estetyki i funkcjonalności, który wpłynął na fińskie „szkło”.
Wazon Aalto
Do najbardziej popularnych kolekcji Iittali należy seria wazonów Aalto stworzonych według projektu Alvara Aalto. Pierwszy model powstał w 1936 r. Jego organiczna forma, zainspirowana nieregularnym kształtem tafli jeziora, zrobiła ogromne wrażenie na wystawie światowej w Paryżu i stała się znakiem rozpoznawczym oraz najsłynniejszym produktem marki Iittala. Tak jest do dziś. Mimo że upłynęło ponad 80 lat, wazon Aalto nie zestarzał się, nadal jest w produkcji i wciąż cieszy się ogromną popularnością.
Blisko człowieka
Podstawową ideą stojącą za marką Iittala jest oferowanie trwałych pod względem estetycznym i funkcjonalnym produktów, które cieszą oczy i uprzyjemniają codzienne życie. Wszystkie zostały zaprojektowane tak, aby można je było łączyć z różnymi wzorami w całej serii, a także łatwo dopasować do innych domowych dekoracji.
Projektanci tworzący dziś dla marki mówią zgodnie: „Ludzie mają prawo oczekiwać, że projekt, który kupią, przetrwa wiele lat, może nawet całe ich życie. Widzimy, że świat staje się coraz bardziej świadomy wartości długotrwałego projektu. Wierzymy, że jakość nigdy nie wychodzi z mody”. Wysiłek wkładany w jakość projektu się opłaca. Oferowana dziś kolekcja Iittala obejmuje nie tylko nowy, współczesny design, ale także przedmioty, które istnieją od ponad 80 lat.
Genialni rzemieślnicy i rewolucyjni projektanci
Chociaż szkło marki Iittala ma minimalistyczną, prostą formę, to jednak, aby stworzyć obiekt o idealnej jakości, niezbędny jest ogrom ludzkich umiejętności, znajomość materiałów, kolorów i metod technologicznych.
Wysoko wykwalifikowani, doświadczeni szklarze, projektanci i rzesza ściśle współpracujących profesjonalistów czuwają nad poszczególnymi etapami produkcji po to, żeby mógł powstać piękny, zaskakujący w swojej prostocie produkt.
Alvar Aalto chciał „uwolnić” szkło od geometrii i stworzyć wrażenie organicznych, żywych form. Wierzył, że przedmioty powinny być piękne, użyteczne i dostępne dla wszystkich. Do dzisiaj Iittala kontynuuje tę ideę, cały czas produkując przedwojenne wzory, ale też korzysta z innowacyjnych propozycji młodych, współczesnych projektantów z całego świata, którzy wyznają tę samą filozofię. Jak mówią przedstawiciele marki: „Młodzi tworzą ciągłość dla naszego dziedzictwa projektowego i budują przyszłość Iittali”.
Iittala to marka, która nie tylko tworzy piękne obiekty, ale także wierzy w oryginalny, niestarzejący się, ponadczasowy design.