Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościFord Focus RS – test samochodu
Mimo że Ford Focus trzeciej generacji właśnie przestał być produkowany, jego najmocniejsza wersja RS jeszcze długo pozostanie królem hot hatchy. Jest sporo tego powodów!
Czas czytania: 5 min
Doskonałe składniki
Ford Focus RS składa się z części, które mogłyby się wydawać spełnieniem marzeń każdego fana motoryzacji. Po pierwsze – silnik. Jednostka Ecoboost o pojemności 2,3 l generuje moc aż 350 KM i 440 Nm (470 Nm z funkcją OverBoost) momentu obrotowego. Zapewnia on znakomite osiągi, które są okupione spalaniem 11–15 l/100 km, w zależności od stylu jazdy.
Po drugie – napęd. Ford Focus RS jest napędzany na wszystkie koła, co zapewnia fenomenalną przyczepność w nawet najgorszych warunkach atmosferycznych. Ponadto producent wyposażył samochód w tryb do driftowania, pozwalający w pełni wykorzystać zalety napędu na cztery koła i jeździć w kontrolowanym poślizgu. Po trzecie – skrzynia. Tradycyjna, manualna, czyli to, co fani sportowej jazdy samochodem lubią najbardziej. Co ważne, skrzynia zamontowana w Fordzie Focusie RS działa sprawnie i nawet podczas agresywnej jazdy nie miałem problemu z wbiciem czy redukcją przełożeń.
Ostatnim, ale nie mniej ważnym składnikiem jest wygląd. Z zewnątrz Ford Focus RS może się podobać – wydatny przedni zderzak, ogromny grill, wielki spojler na tylnej klapie i widoczny z daleka dyfuzor jasno sygnalizują, że nie jest to zwykły Ford Focus, ale jego najmocniejsza, iście sportowa wersja.
Niestety znacznie gorzej jest we wnętrzu. Ford Focus RS trzeciej generacji nie urzeka projektem kokpitu, który niewiele różni się od zdecydowanie tańszych i wolniejszych wersji tego modelu. Deska rozdzielcza jest usiana przyciskami, a jakość plastików pozostawia nieco do życzenia.
Ciekawostką we wnętrzu są natomiast dodatkowe zegary na szczycie deski rozdzielczej, na bieżąco informujące kierowcę o parametrach pracy silnika i turbiny.
Perfekcyjna całość
To jednak nie silnik, napęd czy zawieszenie czynią Forda Focusa RS doskonałym autem. Robi to połączenie tych składników w jednym samochodzie. Bolączką wielu hot hatchy jest minus, który psuje ogólne wrażenie z jazdy tymi samochodami. Przykładowo Renault Megane RS to znakomite auto, ale niestety wiele traci z powodu napędu na przednie koła, który w gorszych warunkach pogodowych nie pozwala wykorzystać pełnej mocy drzemiącej pod maską.
Ford Focus RS pod względem jazdy oferuje praktycznie wszystko, czego można oczekiwać po tego typu samochodzie – wysoka moc (350 KM), znakomite osiągi (4,7 sekundy od 0 do 100 km/h), doskonała przyczepność (napęd na cztery koła), a do tego pełna kontrola nad autem (manualna skrzynia biegów). Wisienką na torcie jest rasowe brzmienie wydechu, które ochoczo strzela i prycha, strasząc innych kierowców i postronnych przechodniów, dając wielką frajdę kierowcy przy niemal każdym ujęciu nogi z pedału przyspieszenia.
Co ważne, Ford Focus RS doskonale się prowadzi. Zawieszenie ma regulację twardości, a panowanie nad pojazdem w zakrętach wspomaga system poprawiający jego stabilność (Torque Vectoring Control), stale rozkładający moment obrotowy silnika pomiędzy przednie koła, dostosowując ich pracę do warunków nawierzchni. System ten reaguje 100 razy na sekundę, zapewniając precyzyjne prowadzenie i dobre trzymanie się drogi. I w trakcie jazdy to czuć – auto nad wyraz słucha się kierowcy i wykonuje wszystkie jego polecenia wydawane za pomocą dobrze leżącej w dłoniach kierownicy.
Co ważne, Ford Focus RS nie zawsze jest taki narwany. Pełną moc i głośny wydech aktywujemy, uruchamiając sportowy lub torowy tryb jazdy. Jeśli jednak czeka nas jazda z dziećmi na tylnej kanapie lub długa trasa na wakacje, możemy wybrać komfortowy tryb jazdy, w którym samochód staje się bardziej miękki, cichy i po prostu wygodniejszy. Wówczas jazda nim nie męczy, co czyni z Forda Focusa RS auto wielozadaniowe.
Nie wszystko złoto…
Jak wszystko, także i Ford Focus RS ma wady. Jedną z większych jest zaskakująco mała przestrzeń bagażowa. Już zwykły Ford Focus nie rozpieszcza nas w tym względzie, jednak wersja RS rozmiar bagażnika ma jeszcze mniejszy ze względu na zabierający przestrzeń pod podłogą napęd na cztery koła. Ostatecznie pojemność bagażnika Forda Focusa RS wynosi zaledwie 260 l, zwykły Focus oferuje 316 l! To zdecydowanie mniej niż chociażby w Volkswagenie Golfie R.
Kolejny minus Forda Focusa RS to pozycja za kierownicą. W tym samochodzie, mimo że ma zdecydowanie sportowy charakter, siedzi się za wysoko. O ile sytuacja przy standardowych fotelach Recaro nie jest najgorsza, o tyle przy typowo sportowych i nieposiadających regulacji wysokości fotelach kubełkowych problem się potęguje.
Warto go pokochać
Mimo wad Ford Focus RS trzeciej generacji to genialne auto. Wrażeń z jazdy, jakie oferuje, próżno szukać u konkurencji, szczególnie w tym przedziale cenowym. Przed zakupem tego samochodu może powstrzymywać tylko jedna rzecz – awaryjność. Niestety w pierwszej fazie produkcji Ford popełnił błąd, który skutkował awariami silnika. Dlatego szukając egzemplarza, koniecznie sprawdźcie, czy samochód przeszedł naprawę wykonaną w ramach akcji serwisowej.
ZALETY:
- Osiągi
- Brzmienie wydechu
- Napęd
- Wrażenia z jazdy
WADY:
- Bardzo mały bagażnik
- Wysoka pozycja za kierownicą