Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościJak rozpoznać awarię łożysk i jej uniknąć?
W teorii łożyska w kołach powinny wytrzymać tyle, ile sam samochód. Problem w tym, że teoria nie nadąża za praktyką i łożyska po prostu się wyrabiają. Ich wymiana może być droga i skomplikowana. Tymczasem pierwsze objawy awarii stosunkowo łatwo przeoczyć. Jak nie przegapić problemu?
Czas czytania: 4 min
Łożyska, które pracują w kołach, to urządzenia bezobsługowe. Nie można ich nasmarować, skasować luzów, a przede wszystkim obejrzeć, jak się mają. Podczas eksploatacji musimy w dużej mierze polegać na tym, co usłyszymy.
Dlaczego łożyska się niszczą?
Cóż, za to odpowiedzialni jesteśmy przede wszystkim my, a dokładniej – nasz styl jazdy. O ile niewiele możemy poradzić na dziury w drogach oprócz tego, by je pokonywać dość spokojnie, a nie wściekle atakować, o tyle wielu innych zagrożeń możemy uniknąć.
Naprężenia boczne
Łożyska nie lubią przede wszystkim naprężeń bocznych. Chodzi o siły, które zmuszają ten mechanizm do wyginania się na prawo i lewo. Mowa więc o uderzeniach kołem w przeszkody – na przykład krawężniki – przy skręcaniu czy parkowaniu. Łożyska bardzo nie lubią też pokonywania ostrych zakrętów z dużą prędkością. Taki styl jazdy prowadzi do dużych przeciążeń i również dość szybko niszczy te części. Łożyska są za to bardzo wytrzymałe na ściskanie, więc raczej nie zaszkodzi im np. ostre hamowanie czy dynamiczne przyśpieszanie, o ile nie jest połączone z mocnym machaniem kierownicą.
Nieprawidłowa geometria
Łożyska bardzo mocno się zużywają również podczas jazdy z nieprawidłową geometrią. Tu nie trzeba wiele tłumaczyć – koła ustawione krzywo względem siebie powodują wiele problemów, od niestabilności podczas jazdy, po szybsze zużywanie się opon czy łożysk. Takie same są konsekwencje luzów w przekładni kierowniczej albo krzywych tarcz hamulcowych – powstają wibracje będące przyczyną szybkiego zużywania się łożysk.
Długi postój
Te elementy źle znoszą również długie stanie. Jeśli zostawiamy auto w garażu czy na parkingu na kilka dni, to nie ma większego problemu. Ale kilka tygodni czy miesięcy może zwichrować łożysko, które po prostu zmienia kształt pod wpływem spoczywającego na nim ciężaru. A więc jeśli nie zamierzamy używać samochodu przez kilka miesięcy, lepiej postawić go na kobyłkach podstawionych pod wahacze. Może i głupio to wygląda, może wymaga poświęcenia czasu, ale koła naszego samochodu nam się odwdzięczą.
Objawy awarii łożysk
Jak już wspomnieliśmy na początku, popsute łożyska hałasują. Początkowo możemy odbierać te dźwięki jako narastający szum i delikatne stuki, które z czasem stają się coraz silniejsze i wyraźne, szczególnie podczas skręcania kół.
Niestety bardzo podobne dźwięki towarzyszą wielu awariom zawieszenia i nawet doświadczony mechanik po krótkiej przejażdżce będzie w stanie stwierdzić jedynie: „stuki w zawieszeniu”. Ale po zajrzeniu pod auto i sprawdzeniu wszystkich elementów będzie jasne, że to łożysko. Można je kupić samodzielnie, lecz montaż w domowych warunkach będzie możliwy jedynie w przypadku bardzo starych samochodów. Nawet te kilku- czy kilkunastoletnie są wyposażone w łożyska wymagające nieco wiedzy i specjalistycznych narzędzi. Słowem – bez doświadczenia i prasy do łożysk nie damy rady zrobić nic sensownego. Wymianę łożysk trzeba zlecić mechanikowi, najlepiej takiemu, który ma doświadczenie w tego typu naprawach.
Kosztowna fuszerka
Nieprawidłowy montaż łożyska będzie skutkował jego szybkim zużyciem. Nie warto więc oszczędzać na tej usłudze, należy udać się do porządnego warsztatu, wyposażonego w odpowiednie narzędzia. W niektórych modelach samochodów łożysko stanowi jedną część z piastą. Takie elementy są nieco droższe. Samo łożysko do kilku- czy kilkunastoletniego auta średniej klasy kosztuje od kilkudziesięciu złotych w górę. Zespolone z piastą – od ok. 100 złotych w górę.
Uwaga na hamulce
Awaria łożyska może być czasem spowodowana przegrzaniem. Jeśli hamulce szwankują, mogą rozgrzewać się do wysokich temperatur, co często staje się przyczyną wycieku smaru z łożyska. Jeśli więc mechanik zdiagnozuje taką awarię, przypomnijmy mu też o sprawdzeniu układu hamulcowego.
Konrad Bagiński
Z zawodu dziennikarz (m.in. Aktivist.pl), z zamiłowania pasjonat motoryzacji w każdym wydaniu. Uwielbia poruszać się wszystkim, co ma cztery kółka i silnik. A co poza motoryzacją? Sport, kryminały, wędrówki po lesie. Czyli ekologicznie – bo nie każdy fan motoryzacji jest wrogiem czystego środowiska.