Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościJakie wielosezonówki do autka miejskiego w rozmiarze 175/65 R14?
Twoje roczne przebiegi nie są duże? Jeździsz spokojnie i głównie w mieście? Powinieneś wziąć pod uwagę zakup opon całorocznych. Poniżej przedstawiam najlepsze opony wielosezonowe w rozmiarze 175/65 R14.
Czas czytania: 6 min
Na dobre przyzwyczailiśmy się do tego, że trzeba posiadać dwa komplety opon, letnie i zimowe. Każda z nich jest odpowiednio zaprojektowana, a jej właściwości zoptymalizowane pod kątem warunków, w jakich będzie używana. Jednakże coraz bardziej popularne stają się opony całoroczne. Dzieje się tak przez zmianę klimatu – ostatnie zimy były dosyć łagodne i ciepłe. Kolejna kwestia to obniżenie kosztów, ponieważ musimy zakupić tylko jeden komplet ogumienia zamiast dwóch. Opony całoroczne są także coraz lepsze i zapewniają odpowiednie właściwości w bardzo zróżnicowanych warunkach. Firmy oponiarskie ciągle rozwijają technologię produkcji i w obecnych czasach produkują bardzo dobre opony wielosezonowe.
Dla kogo są opony całoroczne?
Pomimo że opony całoroczne są coraz lepsze, to nie ma się co oszukiwać, że zapewnią one wyśmienite właściwości na drodze pokrytej grubą warstwą śniegu. Trzeba zdać sobie sprawę, że jest to pewnego rodzaju kompromis.
Jeśli rocznie robisz dużo kilometrów, do tego często jeździsz autostradami, ale także bocznymi lokalnymi drogami, lubisz dynamiczną jazdę, a samochód powinien być gotowy do jazdy każdego dnia bez względu na warunki, nie powinieneś myśleć o zakupie opon całorocznych. Opony te będą idealnym wyborem dla osób, które jeżdżą spokojnie, pokonują mały przebieg roczny, ok. 5 tys. km, do tego poruszają się głównie po mieście i są w stanie zrezygnować z samochodu podczas trudnych warunków atmosferycznych.
Najlepsze opony do samochodu miejskiego – 175/65 R14
Niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził test opon całorocznych w rozmiarze, który często jest montowany w małych miejskich autach. Oceniane było zachowanie opony na nawierzchni mokrej, suchej, na śniegu i na lodzie. Badano także poziom hałasu, zużycie paliwa (de facto opory toczenia) i zużycie bieżnika. Wyniki poniżej.
Nexen N Blue 4 Season – zwycięzcą testu ADAC okazała się opona koreańskiego producenta. W każdej kategorii wypadła dobrze lub zadowalająco. Specjaliści ADAC najlepiej ocenili dobre właściwości na mokrym asfalcie, na lodzie, niskie zużycie paliwa i niskie zużycie bieżnika. Zadowalająco wypadła na suchym asfalcie i na śniegu. Nexen N Blue 4 Season jest przy tym najtańszą oponą w zestawieniu. Bije na głowę inne badane opony pod względem stosunku jakości do ceny. Za 1 sztukę zapłacimy ok. 160 zł.
Continental AllSeasonContact 86 H – opona firmy Continental co prawda została oceniona nieco wyżej od Nexena, ale jest od niej droższa o ok. 70 zł za sztukę. AllSeasonContact wypadła lepiej od Nexena pod względem właściwości na śniegu oraz pod względem zużycia paliwa. Na suchej nawierzchni wypadła słabo.
Goodyear Vector 4Seasons G2 – opona ta wykazała się najlepszymi właściwościami na mokrej nawierzchni spośród wszystkich ocenianych. Charakteryzuje się także dużą odpornością na ścieranie. Słaby wynik na śniegu i suchym asfalcie, a przy tym wysoka cena – ok. 220 zł za sztukę – pozwoliły oponie Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 uplasować się na trzecim miejscu w stawce.
Nokian Weatherproof – cena modelu Weatherproof oscyluje w okolicach 200 zł za sztukę. Zapewnia dobrą przyczepność na śniegu i mokrym asfalcie. Bieżnik w tej oponie będzie się wolno zużywał, dzięki czemu wystarczy na dłużej niż inne opony w zestawieniu. Nieco słabiej wypadły właściwości na suchej drodze.
Firestone Multiseason – opona ta wykazuje się przeciętną jakością we właściwie każdym aspekcie. Jest głośna i słabo spisuje się na suchym i mokrym asfalcie. Do zalet można zaliczyć niskie opory toczenia, jednak co nam po nich, jeżeli opona nie zapewni optymalnej trakcji w trudniejszych warunkach atmosferycznych. Cena ok. 180 zł.
Vredestein Quatrac 5 – Quatrac 5 okazał się najlepszy ze wszystkich na suchej drodze. Niestety znacznie gorzej wypadł przy próbie na ośnieżonej nawierzchni. Opona jest nieco za droga w stosunku do tego, co oferuje. Cena ok. 200 zł.
Hankook Kinergy 4s H740 86 T – bardzo słaby wynik na śniegu i na mokrym, a także przeciętny na suchym nie pozwoli polecić tej opony. Jedna z najdroższych i najgorszych w teście opon, która na dodatek kosztuje ok. 230 zł.
Michelin CrossClimate 86 H – tak ceniony producent niestety nie stworzył dobrej opony całorocznej. CrossClimate 86 H to opona dwóch skrajności. Okazało się bowiem, że ze wszystkich sprawdzanych opon ma najniższe zużycie bieżnika i oferuje najgorsze właściwości na śniegu. Cena opon ok. 230 zł.
Z testu ADAC wysnuć można wniosek, że nie zawsze opona najdroższa jest najlepsza. Nie należy również do końca sugerować się renomą producenta. Zawsze warto poczytać testy, poradniki i opinie innych użytkowników przed podjęciem ostatecznej decyzji.