Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościMoże być również dekoracyjny – panele klimatyzacji samochodowej
Sytuacja idealna jest wtedy, kiedy design idzie w parze z funkcjonalnością. Z takim połączeniem mamy do czynienia coraz częściej, nawet w przypadku samochodowych paneli klimatyzacji.
Czas czytania: 5 min
Jeszcze dwie dekady temu zdarzało się, że z salonów wyjeżdżały samochody klasy wyższej bez klimatyzacji. Możliwość jazdy latem komfortowo z zamkniętymi szybami była prawdziwym luksusem. Dziś klima to standard nawet w najtańszych autach miejskich, a samochód bez niej trudno jest zarówno kupić, jak i (przede wszystkim!) później sprzedać.
Panele klimatyzacji dziełem sztuki!
Styliści samochodowi spędzają całe miesiące, pracując nad każdym, nawet najmniejszym detalem kokpitów aut, które projektują. Nic dziwnego, że panelom klimatyzacji poświęcają szczególnie dużo uwagi – w końcu dobry panel musi być spory (a więc skupia na sobie dużo uwagi), a przy okazji czytelny i łatwy w obsłudze.
Wyświetlacze
W najnowszych modelach samochodów czasami nie ma już panelu, a ustawianie zarówno temperatury, jak siły i kierunku nawiewu odbywa się za pośrednictwem dużego, dotykowego wyświetlacza. Być może to ostatni krzyk mody i wygląda bardzo nowocześnie, ale… nie jest tak praktyczne i szybkie, jak używanie tradycyjnych pokręteł i przycisków. No i przede wszystkim odwraca uwagę od tego, co dzieje się na drodze. Dlatego stary, dobry panel pozostaje póki co najlepszym rozwiązaniem.
Szukasz panelu?
Być może wcale nie musisz wymieniać całego. Panel klimatyzacji to dość zaawansowane urządzenie. Zdarza się, że coś szwankuje i któryś przełącznik nie działa. Czasami ze względu na wiek panel zaczyna wyglądać nieładnie – na przykład z któregoś z przycisków schodzi lakier. Być może w którymś z tych przypadków wystarczy wymienić pojedynczy przycisk lub samo pokrętło. Jeżeli wystąpiła usterka wyświetlacza, lepiej będzie wymienić cały panel. Jeżeli w aucie mamy klimatyzację automatyczną – czyli taką, gdzie ustawiamy konkretną wartość temperatury – zazwyczaj jej panel zawiera mały ekran ciekłokrystaliczny. Zdarza się, że odmawia on posłuszeństwa i nic nie widać. W takiej sytuacji wymiana samego wyświetlacza zazwyczaj nie jest opłacalna. Lepiej zainwestować w cały nowy panel.
W jakiej jeszcze sytuacji wymiana całego panelu będzie wskazana? Oprócz poważniejszych awarii również wtedy, kiedy montujemy klimatyzację w aucie, które nie było w nią wyposażone. To może wydawać się skomplikowane… i rzeczywiście nie jest proste. Ma jednak sens zwłaszcza w przypadku popularnych modeli, do których oferta używanych części jest dość szeroka. Często wystarczy przełożyć klimatyzację z jednego egzemplarza do drugiego… ale należy pamiętać o panelu.
Ile kosztują elementy panelu klimatyzacji?
Oczywiście wszystko zależy od konkretnego modelu samochodu. Nie ma przecież paneli uniwersalnych, wszystkie są dostosowane do konkretnych modeli, roczników i wersji wyposażenia. Spójrzmy na kilka przykładowych.
- Panel klimatyzacji do Volkswagena Golfa kosztuje od 26,99 zł, ale wtedy sprzedawca ma na myśli tylko gałki z golfa szóstej generacji. Pasują one także do Jetty i Caddy’ego. Natomiast pełen panel klimatyzacji manualnej do piątej generacji golfa wiąże się z wydaniem 40–100 zł, a do Golfa VII – od 120 zł w górę.
- Panel klimatyzacji do Focusa kosztuje od 19 zł za gałki po 100 zł za cały zestaw z obudową i przyciskami.
- Elementy panelu z BMW serii 5 E39 pasują też najczęściej do SUV-a z tych lat, czyli do BMW X5 E53. Całe panele kosztują od 154 nawet do ponad 300 zł. Trzeba jednak przyznać, że taki panel jest wzorem ergonomii i nieźle się prezentuje.
- Panele do mercedesów także są wyjątkowo ładne. Najdroższy – z poprzedniego modelu klasy C – kosztuje niemal tysiąc zł. Najtańszy jest ten z najtańszego modelu, czyli klasy A. Kosztuje 190 zł.
- Wybór paneli do audi jest również całkiem spory – zarówno jeśli mamy na myśli kompaktowy A3, jak i SUV Q7 czy limuzynę A8.
Jak widać, cena paneli do samochodów osobowych zazwyczaj nie zwala z nóg. A niektóre z nich wyglądają naprawdę efektownie.