Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościNaprawa pilota samochodowego
Centralny zamek i alarm samochodowy to najpopularniejsze funkcje obsługiwane za pomocą pilota. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które zazwyczaj doceniamy dopiero wtedy, gdy pojawią się problemy z jego działaniem. Niestety, przypadkowo powstałe uszkodzenia mechaniczne oraz intensywna eksploatacja – samochód otwieramy i zamykamy często kilkanaście razy dziennie – mogą spowodować mniej lub bardziej poważną usterkę. Sprawdźmy, jak poradzić sobie z takim problemem.
Czas czytania: 5 min
Wymiana baterii
Baterie wykorzystywane do zasilania pilotów samochodowych są na tyle wydajne, że zapewniają stosunkowo długą eksploatację. Jeśli jednak zauważymy, że zasięg działania uległ znacznemu pogorszeniu lub pilot w ogóle nie reaguje, powinniśmy dokonać wymiany baterii. W większości przypadków zrobimy to samodzielnie – zazwyczaj wystarczy odkręcić śrubki mocujące, sprawdzić model baterii i kupić nową. Koszt wymiany to przeważnie około kilkunastu złotych.
Jeśli pilot przestał działać po upadku na ziemię, warto sprawdzić, czy pod wpływem wstrząsu bateria nie zmieniła swojego położenia. W niektórych pilotach blaszki mocujące baterię pod jej ciężarem mogą się poluzować. W takim wypadku należy rozkręcić obudowę i ustawić je w prawidłowej pozycji – muszą ściśle przylegać do biegunów baterii.
Strojenie
Jeśli skuteczność działania pilota wyraźnie się pogarsza lub mimo palenia się diody w ogóle przestaje on działać, konieczne jest jego dostrojenie. Najlepiej zrobić to przy użyciu miernika, ale jeśli nie posiadamy takiego urządzenia, strojenie można wykonać „na oko”. Bez względu na metodę, jaką się posłużymy, niezbędne będzie zdemontowanie obudowy pilota i wyposażenie się w niemetalowy śrubokręt, np. stroik ceramiczny. Za jego pomocą delikatnie zmieniamy położenie kondensatora strojeniowego do momentu osiągnięcia częstotliwości 433 MHz.
W przypadku strojenia wizualnego postępujemy podobnie – z tą różnicą, że przez cały czas trzymamy wciśnięty przycisk pilota i obserwujemy, kiedy alarm zareaguje. Gdy to nastąpi, oddalamy się od samochodu i sprawdzamy zasięg działania.
Synchronizacja
Niektóre modele pilotów po wymianie baterii wymagają przeprowadzenia procesu synchronizacji. Zazwyczaj polega to na jednoczesnym naciśnięciu konkretnych przycisków na pilocie lub wykonaniu określonej sekwencji naciśnięć. Szczegółowe informacje na temat procedury synchronizacji pilota znajdziemy w dokumentacji centralnego zamka lub alarmu. Niestety, w przypadku wyposażenia montowanego seryjnie zazwyczaj otrzymujemy tylko podstawową instrukcję obsługi, aby w razie wystąpienia awarii korzystać z usług serwisu. W takiej sytuacji warto poszukać porad na forach internetowych, gdzie znajdziemy procedury strojenia większości dostępnych pilotów.
Wymiana elementów obudowy
Po kilku latach użytkowania obudowa pilota może być już poważnie wyeksploatowana. Najszybciej zużywają się przyciski sterujące – w zależności od modelu wykonane są z gumy lub plastiku. Jeśli nie działają poprawnie, konieczna będzie ich wymiana. Serwisy specjalizujące się w montażu i serwisowaniu alarmów samochodowych są w stanie naprawić tego typu uszkodzenia, jednak koszt to co najmniej kilkadziesiąt złotych.
Zdecydowanie tańszym rozwiązaniem jest samodzielna naprawa. Na Allegro dostępna jest szeroka oferta części zamiennych do pilotów, a ich ceny zaczynają się już od kilku złotych. W razie potrzeby kupimy też kompletną obudowę – jeśli nasz pilot jest już bardzo zniszczony, tanim kosztem przywrócimy mu dawny wygląd i funkcjonalność. Wymiana przycisków oraz obudowy jest bardzo prostą czynnością i sprowadza się do odkręcenia śrubek mocujących.
Pilot dla złodzieja
Zdalne sterowanie centralnym zamkiem i autoalarmem to bardzo praktyczne rozwiązanie, które ułatwia nam codzienną eksploatację. Trzeba jednak pamiętać, że w wielu przypadkach bywa też ułatwieniem dla osób, które chcą dokonać włamania do samochodu lub jego kradzieży. Wystarczy zakodować w centralce nowy pilot, aby w każdej chwili mieć dostęp do pojazdu. Jest to praktyka stosowana przez niektóre warsztaty samochodowe, a konkretnie przez ich nieuczciwych pracowników.
Jeśli oddajemy samochód do niezaufanego mechanika, niezwłocznie po odebraniu sprawdźmy, czy oba piloty (główny i zapasowy) działają poprawnie. W centralce można zakodować tylko dwa nadajniki – jeśli po wizycie w serwisie jeden z nich nie działa, powinno nas to zaniepokoić. Warto zachować czujność, ponieważ taka sytuacja wcale nie musi oznaczać usterki, tylko celowe działanie.
Awarie pilotów najczęściej spowodowane są rozstrojeniem, utratą synchronizacji z centralką w samochodzie lub uszkodzeniami mechanicznymi. Większość usterek usuniemy we własnym zakresie, nie ponosząc przy tym nadmiernych kosztów. Usługi strojenia i synchronizacji w serwisach specjalistycznych zazwyczaj wiążą się z dość dużym wydatkiem. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda w ASO, gdzie za naprawę pilota możemy zapłacić nawet kilkaset złotych. Niestety, w wielu przypadkach naprawa to duże słowo, za którym kryje się trwające kilka minut strojenie pilota. Jeśli jednak nie czujemy się na siłach, lepiej nie ryzykować i powierzyć to zadanie profesjonalistom.
Łukasz Żochowski
Informatyk z wykształcenia, administrator sieci zawodowo, pasjonat motoryzacji prywatnie. W samochodach kocha wszystko – wrażenia z jazdy, aspekty techniczne, precyzję, prędkość i adrenalinę. Nie ustaje w pogłębianiu swojej wiedzy i techniki jazdy. Uczestnik europejskiego konkursu dla zawodowych kierowców na torze Nürburgring w 2014 roku z jednym z lepszych wyników.