Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościOleje do automatycznej skrzyni biegów. Który kupić?
Automatyczne skrzynie biegów przez jednych są uważane za wspaniałe osiągnięcie motoryzacyjne, dzięki któremu komfort podróżowania znacznie się zwiększył. Inni z kolei nie chcą o nich słyszeć, uważając je za nazbyt awaryjne w porównaniu do skrzyń ręcznych. Każdy oczywiście może mieć własne przyzwyczajenia i upodobania, ale awaryjność zależy od wielu czynników, w tym od jakości zastosowanego oleju oraz częstotliwości jego wymiany.
Czas czytania: 4 min
O tym, że warto wymieniać olej w skrzyniach biegów, doskonale wiedzą ci, którzy to robią zgodnie z zaleceniami producenta. Pierwsza wymiana oleju w skrzyni automatycznej powinna nastąpić po 60–80 tys. km, a druga i kolejne po przejechaniu każdych 30–40 tys. km. Niestety, nie każdy o tym wie. Co więcej, niektórzy producenci zalecają wymianę w jeszcze dłuższych okresach lub twierdzą, że olej wlany w fabryce wystarcza na całe życie auta. Jest to niezrozumiałe, ponieważ w skrzyni biegów występują olbrzymie przeciążenia, różnice temperatur, a środek smarny odpowiada za ich niwelowanie. Żaden producent płynów eksploatacyjnych nie wyprodukował jeszcze oleju, który z czasem nie traciłby pierwotnych właściwości. Podobnie jest z olejami do skrzyni biegów– z każdym przejechanym kilometrem tracą swoje właściwości, gorzej uszczelniają i gorzej smarują. To właśnie między innymi przyczynia się do powstawania usterek w skrzyniach biegów. Jednak błędne byłoby stwierdzenie, że tylko olej odpowiada za jej żywotność skrzyni biegów. Warto w tym miejscu wspomnieć także o stylu jazdy. Przykładowo gwałtowne ruszanie z piskiem opon powoduje jej olbrzymie obciążenie, co także może być przyczyną awarii w przyszłości.
Jak dobrać właściwy olej
Aby właściwie dobrać olej doautomatycznej skrzyni biegów, powinniśmy znać dokładne dane auta, do którego jest przeznaczony, tj. markę, model, rok produkcji, a także typ skrzyni biegów. Następnie należy odszukać w książce pojazdu informację, jaki rodzaj oleju zaleca producent. Producenci zazwyczaj podają informację o specyfikacji lub normach, jakie musi spełniać olej do konkretnej skrzyni biegów. Jeśli nie możemy jej odszukać, zajrzyjmy na strony internetowe popularnych producentów olejów, gdzie po wpisaniu kilku danych identyfikujących nasz pojazd uzyskamy potrzebne dane. Innym rozwiązaniem może być kontakt z ASO marki pojazdu, w którym zazwyczaj także uzyskamy informacje o symbolu zalecanego produktu. Do skrzyni biegów warto wybrać olej renomowanej firmy. Ma lepsze właściwości, a jego cena wcale nie musi być kilka razy większa niż najtańszych produktów. Zważywszy, że wymiany oleju dokonujemy raz na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, warto dołożyć kilkadziesiąt złotych. Poważna usterka skrzyni może spowodować koszty rzędu kilku, a nawet kilkunastu tysięcy.
Pamiętajmy, że nie ma uniwersalnego oleju do przekładni automatycznych. Dlatego serwisowanie automatycznej skrzyni biegów, w tym wymianę oleju, powinniśmy zlecić firmie specjalizującej się w naprawach i obsłudze tego typu urządzeń. Dobrzy mechanicy na podstawie wyglądu oleju potrafią stwierdzić, w jakim stanie jest sama skrzynia. Wymieniając olej, należy także wymienić filtr oleju skrzyni biegów. To, co zostanie w nim odnalezione, również wiele mówi o samej skrzyni biegów. Duża ilość opiłków w filtrze może świadczyć o jej kiepskim stanie. W takiej sytuacji konieczne jest rozebranie skrzyni, skontrolowanie poszczególnych elementów oraz ewentualna jej naprawa.
Czy firma ma znaczenie
Wśród osób zajmujących się zawodowo serwisowaniem automatycznych skrzyń biegów panuje przekonanie, że czołowi producenci skupiają się przede wszystkim na olejach silnikowych, a jeśli w ogóle oferują oleje do skrzyń biegów, to tylko do ich starszych wersji. Dlatego fachowcy polecają produkty firm specjalizujących się właśnie w olejach do tych urządzeń. Za przykład mogą posłużyć Ravenol czy teżMopar, które produkują oleje do większości typów automatycznych skrzyń biegów, zarówno starszych, jak i nowych.