Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościRosenthal - sztuka dla każdego
Czy przedmioty, których używamy na co dzień, można nazwać dziełami sztuki? Tak, pod warunkiem że jest to porcelana tak szacownej marki jak Rosenthal. Od początku powstania firmy właściciele zabiegali o to, by produkty z jej logo wyróżniały się wyjątkową urodą, dbałością o detal i pięknem dekoracji.
Czas czytania: 6 min
Firma Philippa, a potem Philipa juniora od chwili powstania w 1879 r. była skazana na sukces. Zarówno ojciec, jak i syn mieli bowiem nie tylko żyłkę do prowadzenia biznesu, lecz także intuicję – wyczuwali, co się spodoba klientom, i trafiali w ich gust. Głęboko wierzyli, że przedmioty użytkowe dla tzw. zwykłych ludzi mogą być dziełami sztuki. I takimi stawały się wyroby firmy Rosenthal – perfekcyjnie wykonane, a przy tym wyjątkowo piękne i mimo upływu lat wciąż modne. Flagowy produkt marki, ikona designu, serwis Biała Maria do dziś jest jednym z najpopularniejszych zestawów porcelanowych. A trzeba wiedzieć, że powstał w 1916 roku.
Jak to się zaczęło
Philipp Rosenthal od najmłodszych lat miał szacunek do ceramiki, gdyż jego ojciec zajmował się sprzedażą bawarskiej porcelany. Właśnie w jego firmie uczył się, jak sprzedawać ten kruchy towar, a gdy skończył 18 lat, wyjechał z Niemiec do Stanów Zjednoczonych, by kontynuować naukę i nabierać doświadczenia w sprzedaży. W 1879 r. wrócił do Niemiec i na zamku Erkersreuth otworzył własną malarnię naczyń z wytwórni Hutschenreuther w Selb. Tę datę uważa się za początek marki Rosenthal. Po 10 latach biznes okrzepł na tyle, że z kilku pracowników zrobiło się kilkudziesięciu, a w1889 r. Philipp Rosenthal otworzył w Selb własną fabrykę porcelany, w której zarówno projektowano naczynia, jak i wytwarzano je i dekorowano. Pierwszym produktem, który przyniósł firmie sławę, była popielniczka porcelanowa z napisem „miejsce odpoczynku dla zapalonego cygara”. Wiele trafnych decyzji biznesowych i intuicja sprawiły, że w 1897 roku powstał koncern Philipp Rosenthal & Co.
Philipp Rosenthal kierował się przekonaniem, że sukces odniesie nie dzięki ilości produkowanych naczyń, lecz za sprawą ich wysokiej jakości, która musi iść w parze z estetyką. Uważał, że tylko piękne produkty mogą stać się popularne i chętnie kupowane. Obserwował trendy i na nie odpowiadał. Takie serwisy jak Pompadour czy Monbijou zostały zaprojektowane pod wpływem popularności porcelany francuskiej w Niemczech.
Sławna Maria nie tylko biała
Nie dość, że Rosenthal obserwował trendy, to także sam je tworzył. Najbardziej znanym jego projektem jest wspomniana Biała Maria, którą Rosenthal zaprojektował dla swojej drugiej żony. W tym fasonie produkowane są talerze w kilku rozmiarach, filiżanki do kawy i herbaty, a także dzbanki, cukiernice, mleczniki, wazy, patery. Uzupełniają je bulionówki, salaterki, kieliszki do jajek oraz wazony czy świeczniki. Niektórzy twierdzą, że jest to najbardziej rozbudowany serwis porcelanowy świata… Warto wspomnieć, że Maria nie zawsze była biała, w zależności od mody serwis był dekorowany, np. kwiatami (dekoracja Sommerstrauss), niebieską girlandą (Maria Rosenkante blau) i cienkim złotym paskiem. Powstała też seria naczyń ze szkła kryształowego (Maria Crystal). Na przełomie XX i XXI wieku pojawiła się także czarna wersja serwisu.
Trudne lata i powrót do świetności
Gdy w 1933 r. do władzy w Niemczech doszedł Hitler, zaczęły się kłopoty Philippa Rosenthala. Wprawdzie był katolikiem, jednak jako osoba pochodzenia żydowskiego został odsunięty od zarządzania firmą. Próbował zachować wpływy, mianując swoim plenipotentem syna drugiej żony. Niestety, jego wnukowie złożyli do sądu wniosek o ubezwłasnowolnienie dziadka, dowodząc, że w związku z wiekiem nie nadaje się do kierowania przedsiębiorstwem. Postępowanie sądowe trwało kilka lat, ostatecznie sąd III Rzeszy w 1937 r. przychylił się do wniosku rodziny. W tym samym roku twórca marki zmarł, a firmę de facto przejęli naziści. Przez następne kilka lat logo porcelany Rosenthala było uzupełniane swastyką.
Firma wróciła do rodziny w 1950 r., a przyczynił się do tego Philip Rosenthal - syn Philippa. Gdy w 1947 r. wrócił z Anglii, gdzie m.in. przebywał w czasie wojny, od razu rozpoczął starania o odzyskanie rodzinnego przedsiębiorstwa. Gdy mu się to udało. został szefem działu projektowania, które zawsze było mu bliskie, a następnie prezesem zarządu, później przewodniczącym rady nadzorczej.
To właśnie pod kierownictwem Philipa marka Rosenthal rozkwitła i ugruntowała swoją pozycję na rynku, zyskując międzynarodową sławę. Podobnie jak ojciec potrafił on oceniać potrzeby odbiorców. W 1961 r. z jego inicjatywy powstała pracownia Rosenthal STUDIO-LINE. Zapraszał on do współpracy znanych i cenionych designerów, z wieloma zresztą się przyjaźnił. Wciąż modny i piękny w swej prostocie serwis do herbaty TAC w 1967 r. zaprojektował wielki architekt, założyciel Bauhausu Walter Gropius. Inni artyści związani z marką to np. Henry Moore, Andy Warhol, Salvador Dalí. Projektowali dla marki m.in. Carin Young, Patricia Urquiola, Massimiliano Alajmo. W roku 1993 Philip Rosenthal zainicjował nowy projekt: „Rosenthal meets Versace”. Król mody włoskiej Gianni Versace stworzył dla Rosenthala wspaniałe barokowe kolekcje odzwierciedlające ekstrawagancki styl Domu Mody Versace.
Philip Rosenthal zmarł w 2001 r. Wybitni artyści postanowili złożyć mu hołd – powstało wówczas 17 dzieł sztuki w limitowanych kolekcjach sygnowanych ich nazwiskami.
Śmierć Philipa nie odbiła się na funkcjonowaniu firmy, gdyż już od pewnego czasu zarządzała nią młoda kadra. Kłopoty z płynnością finansową przyniosła natomiast międzynarodowa recesja w 2008 r. Rosenthal stał się wówczas częścią włoskiej firmy Sambonet Paderno, jednak produkcja marki nadal odbywa się w Selb, a wspaniałe produkty z logo Rosenthal, serwisy obiadowe, filiżanki do kawy, herbaty, patery, talerze znane są niemal każdemu i wysoko oceniane na całym świecie.
Edyta Jabłońska
Zapalona rękodzielniczka, która uwielbia wszelkie projekty DIY. Większość swoich prac publikuje na blogu - jabloniee.pl. Najbliższa jest jej tematyka wnętrzarska i ogrodowa, dlatego jako dziennikarka pisze lub pisała dla magazynów "Cztery Kąty", "Magnolia", "Czas na Wnętrze" oraz "Dom i Wnętrze". Wieczorami rysuje lub maluje, a weekendy spędza na wsi, którą pokochała bezgranicznie.