Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościSposoby czyszczenia wtryskiwaczy – który jest najlepszy?
Wtryskiwacze to jeden z najdroższych części, jakie trzeba wymieniać w samochodach z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Nic zatem dziwnego, że kierowcy poszukują alternatywnych metod ratowania wtryskiwaczy i mających za zadanie przedłużenie ich eksploatacji.
Czas czytania: 7 min
Bezpośredni wtrysk paliwa był stosowany przez wiele lat w samochodach z silnikami wysokoprężnymi. Obecnie coraz częściej stosuje się go także w autach wyposażonych w silniki benzynowe (w silnikach, budowanych w zgodzie z zasadami downsizingu, takich jak Ecoboost, TwinAir, PureTech, czy EcoTSI). Wtryskiwacze są bardzo czułe na jakość tankowanego paliwa i to w głównej mierze złe paliwo je niszczy. Do przyspieszonego zużycia wtryskiwaczy dochodzi też wtedy, gdy kierowca rzadko wymienia filtr paliwa, który zatrzymuje zanieczyszczenia w paliwie. Wtryskiwacze mają też określoną żywotność i podlegają zużyciu eksploatacyjnemu. Graniczna data to zazwyczaj ok. 200 000 km przebiegu.
Typowe objawy awarii wtryskiwaczy to silne dymienie, problemy z uruchamianiem silnika, utrata mocy a także nierówna praca na biegu jałowym.
Najdroższe są wtryskiwacze do silników wysokoprężnych. Obecnie stosuje się droższe wtryskiwacze piezoelektryczne oraz nieco tańsze, elektromagnetyczne. Te ostatnie można regenerować. Profesjonalna regeneracja polega na wymianie uszkodzonych części wtryskiwacza, przeprowadzeniu testów na profesjonalnym stanowisku (z użyciem profesjonalnych testerów do wtryskiwaczy) a następnie na montażu i instalacji wtryskiwaczy w oprogramowaniu silnika. Wtryskiwaczy piezoelektrycznych zazwyczaj nie można regenerować. Ceny nowych wtryskiwaczy są wysokie, zależą od modelu silnika i dostawcy części. Można przyjąć, że nowy wtryskiwacz to wydatek od 900 do nawet 2500 złotych za sztukę.
Sposoby czyszczenia wtryskiwaczy – na początek zapobieganie
Czyszczenie wtryskiwaczy ma dwa cele. Pierwszy to przedłużenie okresu eksploatacji wtrysków, czyli zapobieganie osadzaniu się zanieczyszczeń, drugi, trudniejszy do realizacji, to usunięcie już istniejących zanieczyszczeń. Na początek środki chemiczne do czyszczenia wtryskiwaczy, które można stosować samodzielnie.
Zacznijmy od najtańszych środków do oleju napędowego. Możemy tu znaleźć K2 DFA 39 (50 ml) w cenie od 3.99 zł, STP Formuła (200 ml) w cenie od 16 zł, Wynn’s Diesel Clean Up (325 ml) w cenie od 22 zł, czy też Liqui Moly Super Diesel Additiv 8343 (250 ml) w cenie od 25 zł. Środki mają za zadanie usuwanie osadów z układu wtryskowego, poza tym zapobiegają ich ponownemu osadzaniu się. Wszystkie stosuje się w ten sam sposób. Wlewa się je bezpośrednio do baku paliwa, w odpowiedniej proporcji. Całe opakowanie Liqui Moly wystarcza na 79 litrów paliwa, mały K2 (50ml) stosuje się w ilości pełnego opakowania na 30 l oleju latem i połowę opakowania (25ml) na 30 l oleju zimą. Wymienione wyżej środki mają za zadanie zapobieganie uszkodzeniom wtryskiwaczy. Z ich pomocą nie uda się usunąć jakiejkolwiek awarii.
W przypadku silników benzynowych do profilaktycznego czyszczenia wtryskiwaczy (a zatem zapobiegania uszkodzeniom) można zastosować takie środki, jak K2 Benzin (50 ml) cena od 5 zł, STP Formuła (200 ml) w cenie od 10 zł, Xeramic Extra Celaner (200ml) w cenie od 13 zł, czy tez Carlube Injector Cleaner (300 ml) w cenie od 15,50 zł za opakowanie. Stosuje się je tak samo, jak środki do silników wysokoprężnych. Co ważne, środki do czyszczenia układu wtryskowego w silnikach benzynowych warto stosować nie tylko w autach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, ale też w samochodach z pośrednim wtryskiem (np. popularnym wielopunktowym). W wielu silnikach po zastosowaniu środka czuć wyraźny przypływ mocy, samochody zazwyczaj robią się żwawsze i dynamiczniejsze.
Sposoby czyszczenia wtryskiwaczy – gdy już pojawi się problem
Niektóre środki (np. Liqui Moly Diesel Spulung 500 ml w cenie od 35 zł) można stosować na dwa sposoby. Pierwszy to standardowe zapobieganie uszkodzeniom. Wówczas środek stosuje się profilaktycznie, w odpowiednich proporcjach z paliwem (np. całe opakowanie na 80 litrów oleju napędowego). Jeśli jednak silnik zacznie zdradzać pierwsze objawy problemów z wtryskiwaczami, środek podaje się w formie skoncentrowanej. Środek, zgodnie z informacjami, które można znaleźć w sieci, wlewa się bezpośrednio do filtra paliwa (aby silnik zassał go, zanim zassie paliwo ze zbiornika), albo trzeba odłączyć przewody paliwowe i umieścić je w pojemniku z preparatem. Przed zastosowaniem środka koniecznie trzeba przeczytać dokładnie instrukcję stosowania. Istnieje ryzyko zapowietrzenia układu paliwowego, dlatego czyszczenie warto zlecić mechanikowi w warsztacie.
Czy stosowanie takiego środka faktycznie pomoże? Zdania są podzielone. Poprawa może być długotrwała, albo chwilowa. Chemia z pewnością cudownie nie uzdrowi mocno zużytego albo poważnie zapchanego wtryskiwacza.
Sposoby czyszczenia wtryskiwaczy w warsztatach – metoda bez demontażu
Metoda ta polega na zastosowaniu specjalnego urządzenia do czyszczenia układu paliwowego np. Profitool lub Wynn’s Fuel System Serve. Podpina się je pod listwę wtryskową, uruchamia silnik i wtłacza pod ciśnieniem specjalny środek czyszczący. W tym przypadku można liczyć na znacznie większą skuteczność, niż przy stosowaniu wymienionych wcześniej środków. Co oczywiste, cała usługa jest droższa. W przypadku tego rozwiązania nie trzeba nic demontować. Przy okazji oczyszczeniu ulega komora spalania, część dolotu i elementy zaworów ssących. W przypadku tej metody można czyścić wtryskiwacze w silnikach wysokoprężnych i benzynowych.
Ma ona też swoje wady. Nie można bowiem zdiagnozować, który wtryskiwacz jest uszkodzony, nie można sprawdzić rzeczywistej wydajności wtryskiwaczy (jakości rozpylania) ani wykryć w nich innych uszkodzeń. Istnieje też niebezpieczeństwo – warsztat musi stosować środek czyszczący wysokiej jakości, mający wszystkie certyfikaty. W przeciwnym razie można doprowadzić do poważnych uszkodzeń bardzo wrażliwych elementów.
Ta metoda może pomóc w przypadku jednorazowego zatankowania paliwa niskiej jakości.
Sposoby czyszczenia wtryskiwaczy w warsztatach – metoda z demontażem
Ostatnia metoda to najbardziej profesjonalne rozwiązanie, najskuteczniejsze i co oczywiste, najdroższe. Wymaga też sporo czasu, gdyż wymaga demontażu wszystkich wtryskiwaczy. Są one najpierw poddawane dokładnemu badaniu, pod kątem jakości rozpylania, sprawności cewki oraz wydajności. Badanie pozwala na wykrycie usterek wtryskiwaczy, w przypadku których nie pomoże czyszczenie, tylko będzie potrzebna regeneracja (naprawa, na przykład wymiana końcówki wtryskiwacza) albo wymiana wtryskiwacza na nowy (jeśli regeneracja nie będzie możliwa).
Poza tym można łatwo sprawdzić, że uszkodzony może być tylko jeden wtrysk i to on jest winien problemom. Przy okazji czyszczenia, jeśli jest ono wskazane, wymienia się też pewne elementy wtryskiwacza, jak uszczelnienia czy siateczki filtracyjne. Jeśli wtryskiwacz jest tylko zanieczyszczony, a nie uszkodzony, poddaje się go czyszczeniu.
Czyszczenie odbywa się w myjkach ultradźwiękowych, w których stosowany jest też specjalistyczny, chemiczny środek czyszczący.
Coraz powszechniejsze stosowanie układów wtrysku bezpośredniego sprawia, że coraz więcej osób będzie poszukiwać profesjonalnych i amatorskich metod czyszczenia wtrysków.
- 500,00 zł
- testowa zmiana tytułu
- zyskaj do 5% z
- 500,00 zł
- testowy czajnik 1
- zyskaj do 5% z
- 500,00 zł
- testowy czajnik
- zyskaj do 5% z
- 500,00 zł
- Filtr paliwa BOSCH 0 450 905 079 pablo
- zyskaj do 5% z
- 500,00 zł
- Filtr paliwa BOSCH 0 450 905 079
- zyskaj do 5% z