Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościTypowe usterki – Alfa Romeo 159
Ten model alfy romeo, choć jest średniej klasy, wygląda fantastycznie. Rzadziej podlega awariom niż starsze alfy, co nie znaczy, że nie psuje się wcale. Sprawdź, na co zwrócić uwagę, planując kupno 159.
Czas czytania: 7 min
Alfa Romeo 159 zadebiutowała w 2005 roku, a rok później do serii dołączyła wersja Sportwagon, czyli kombi. Model 159 zastąpił Alfę Romeo 156. Poprzednik był niezbyt udany, jeśli chodzi o trwałość, co wpłynęło na i tak niezbyt dobrą opinię o jakości włoskich aut. Ale o 159 mówi się, że to najlepsza Alfa od lat i że zadaje kłam stereotypom. Jest w dodatku bardzo ładna i świetnie się ją prowadzi. Polubiła ją nawet polska policja. Wady? Ciasne wnętrze i mały bagażnik. No i kilka typowych usterek, o których opowiem. Zacznijmy jednak od tego, jakie silniki napędzają sto pięćdziesiątkę dziewiątkę.
Jednostki benzynowe
1.8 MPI. Gamę jednostek benzynowych otwiera 1.8 MPI o mocy 140 KM. To bardzo dobry wybór, a silnik bez problemów toleruje nawet zasilanie LPG. Jedynym problemem jest dość mierna dynamika, którą zapewnia. Osiągi silnika 1.8 nie do końca przystają do sportowo stylizowanego nadwozia. Ale jeżeli komuś to nie przeszkadza, powinien być zadowolony.
1.9 i 2.2 JTS. Kolejne są jednostki z rodziny JTS, pierwsza o pojemności 1,9 l i mocy 160 KM, a druga odpowiednio 2,2 l i 185 KM. Obie mają bezpośredni wtrysk paliwa. Brzmi zachęcająco, ale obie wersje cierpią na kilka przypadłości. Najpoważniejsze to odkładanie się nagaru na cylindrach i podwyższone zużycie oleju silnikowego. Dodajmy do tego problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu i brak opłacalności montażu instalacji gazowej. Od zakupu 1.9 i 2.2 JTS po prostu lepiej się powstrzymać.
1.8 TBi. Najnowszą, wprowadzoną w 2009 roku jednostką jest turbodoładowany silnik 1.8 TBi, zwany też – od pojemności skokowej – 1750 TBi. Ma 200 KM. Raczej nie ma z nim problemów, jednak takie auta są dość drogie. Ciekawostka: właśnie te silniki pracują w policyjnych alfach.
3.2 V6. Najmocniejszym benzyniakiem jest 3.2 V6 konstrukcji General Motors, również z rodziny JTS, ale wolny od problemów, z którymi mierzą się wspomniane jednostki 1.9 i 2.2, i dość niezawodny. Taka alfa ma 260 KM i jest dość szybka, choć nie aż tak, jak mogłaby to sugerować moc. Winę za to ponosi wysoka masa własna auta, powodująca też ogromne spalanie, sięgające nawet 20 l/100 km. Montaż instalacji LPG jest niezbyt opłacalny ze względu na bezpośredni wtrysk paliwa.
Diesle
1.9 JTD. Jeśli chodzi o diesle, furorę wśród kupujących robi znany też m.in. z fiatów, opli czy saabów silnik 1.9 JTD. Ma 120 lub 150 KM. Cieszy się opinią trwałego, na rynku jest do niego dużo części, ale ma też wady. We wczesnych egzemplarzach zrywały się paski rozrządu – później je poprawiono. Drugą awarią może okazać się zatykający się zawór EGR. W wersji 150 KM czasami urywają się klapki w kolektorze dolotowym. Rozwiązaniem jest – prócz naprawy lub ich doraźnego usunięcia – zakup odmiany 120 KM lub nowszego diesla. Ma on 2 l i 170 KM. To dobra jednostka, ale takie auta są drogie, podobnie jak wersja 1750 TBi, która zadebiutowała w 2009 roku.
2.4 JTDm. Najmocniejszy diesel to pięciocylindrowy 2.4 JTDm. Miał 200 KM – o 10 więcej, jeśli mówimy o egzemplarzach wyprodukowanych po 2007 roku. Zbiera dobre opinie, ale sporo pali i ma kłopoty z klapkami kolektora.
Skrzynie biegów
Wersja 1.8 140 KM miała 5-biegową skrzynię ręczną, reszta silników – 6-biegowe. Ewentualnie można było wybrać 6-biegowy automat. Jedyną skrzynią, której lepiej unikać, jest przekładnia Selespeed, montowana jedynie w wersji 2.2 JTS. Psuje się jej aktywator, naprawa jest droga, a sama skrzynia działa powoli, nawet gdy jest sprawna.
Zawieszenie
Alfa 159 jest wyposażona w zaawansowane zawieszenie wielowahaczowe. To sprawia, że doskonale się nią jeździ. Na szczęście taki układ okazał się dość trwały. Należy przygotować się jedynie na wymiany górnych wahaczy z przodu. Nie warto oszczędzać i kupować najtańszych, bo wytrzymają zbyt krótko.
Elektryka i pozostałe usterki
Uwaga na maglownice i pompy wspomagania. Często szwankują, zwłaszcza jeśli mówimy o 159 z początku produkcji. Psuje się też kolektor ssący. Jeśli chodzi o elementy wyposażenia, system multimedialny Blue&Me nie ma najlepszej opinii. Zawodzi czasami sterowanie klimatyzacją i moduł odpowiadający za działanie czujników parkowania. Właścicieli czasami irytuje też trzeszczenie plastików we wnętrzu.
Podsumowanie
Alfa Romeo 159 ma swoje wady, ale wcale nie jest gorsza od konkurencji. Najważniejsze, by wybrać dobry silnik – w praktyce oznacza to unikanie jednostek JTS. Alfy tradycyjnie nie lubią też zaniedbań serwisowych i oszczędności, ale prawidłowo utrzymywane odwdzięczą się świetnymi wrażeniami z jazdy. No i są wyjątkowo stylowe!