Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościTypowe usterki – Ford Mondeo IV
Ford Mondeo czwartej generacji jest duży, przestronny i bardzo dobrze się prowadzi. W dodatku nie kosztuje zbyt wiele. Samochód idealny? Niezupełnie – sprawdź, dlaczego!
Czas czytania: 8 min
Czwarta wersja tego samochodu klasy średniej zadebiutowała w 2006 roku, a pierwsze egzemplarze trafiły do klientów w 2007 roku. Trzy lata później model przeszedł modernizację (zmieniono m.in. kształt przedniego zderzaka, dodano diody LED, odświeżono paletę silników), a ostatnie sztuki zjechały z taśmy produkcyjnej w 2014 roku. Samochód był dostępny w trzech wersjach nadwozia: jako sedan, liftback i pojemne kombi. Najczęściej spotykane na rynku wtórnym są dwie ostatnie wersje. W ogłoszeniach można spotkać wiele Mondeo, które jeździły jako auta flotowe. To nie powinno ich przekreślać, ale należy je wyjątkowo pieczołowicie sprawdzić przed zakupem.
Silniki
Mondeo może się pochwalić bogatą ofertą silników, które zazwyczaj cieszą się dobrą opinią. Spis jednostek benzynowych otwiera wolno ssące 1.6 o mocy 120 KM. Ten silnik nie uchodzi za przesadnie awaryjny, ale jest za słaby do tego ciężkiego i dużego auta. To sprawia, że spala zdecydowanie za wiele w stosunku do swoich osiągów.
Lepszym wyborem będzie jednostka 2.0 o mocy 145 KM. Silnik 2.3 o mocy 161 KM występuje jedynie w połączeniu z automatyczną skrzynią i jest rzadko spotykany. Sporo pali i jest niezbyt szybki. 2.0 będzie lepszym wyborem.
Jeśli jego moc jest dla kogoś za mała, powinien zwrócić się w stronę pięciocylindrowej jednostki 2.5T, znanej też z Volvo. W Mondeo ma ona 225 KM. Taki samochód jest już naprawdę szybki, ale dużo pali.
Po liftingu w 2010 roku nastąpiły zmiany – silnik 2.5T ustąpił miejsca czterocylindrowemu 2.0T Ecoboost o mocy 203 lub 240 KM. Dla spokojniejszych kierowców przewidziano motor 1.6T Ecoboost 160 KM.
Żaden ze wspomnianych silników nie ma typowych wad. Motory Ecoboost są jeszcze młode, ale także nie słychać o ich awariach. Niestety, fordy raczej nie przepadają za przeróbkami na zasilanie LPG. Jeśli już rozważamy taką modyfikację, przeprowadźmy ją w renomowanym warsztacie.
Jeśli chodzi o diesle, odradzam jednostkę 1.8 TDCI (100–125 KM). Psuje się w nim układ wtryskowy, a także zbyt szybko zużywa się koło dwumasowe. W obu przypadkach usunięcie usterki nie jest tanie.
Lepiej wybrać silnik 2.0 TDCI (115–163 KM). To diesel konstrukcji francuskiej, znany i sprawdzony. Należy kontrolować w nim stan turbosprężarki i – jak w każdym nowoczesnym dieslu – dbać o oczyszczanie filtra cząstek stałych (mają go wszystkie Mondeo z dieslem po liftingu i niektóre przed), ale oprócz tego jest trwały.
Silniki 1.6 TDCI (115 KM) i 2.2 TDCI (175–200 KM) to egzotyka na rynku, ale są godne polecenia.
Na zewnątrz
Nadwozie Mondeo nie jest wolne od problemu znanego ze starszych fordów, czyli korodowania. Na szczęście ogranicza się on do elementów zawieszenia i rantów drzwi. Rdzewieć może też klapa bagażnika. Niestety lakier również jest niskiej jakości. Łatwo się rysuje. Znaczki i emblematy szybko płowieją. Słabe jest także odprowadzanie wody, zarówno z tylnej klapy, jak i z uszczelek na podszybiu – czasami dostaje się do wnętrza. Przednia szyba w niektórych egzemplarzach potrafi się odkleić. Ale jest też dobra wiadomość dla tych, którzy nie mają garażu. Większość Mondeo ma podgrzewaną przednią szybę. Zimą łatwo docenić ten gadżet.
Zawieszenie i układ kierowniczy
Jeśli chodzi o układ kierowniczy, maglownica potrafi ulec przedwczesnemu zużyciu. Podobny problem trapi pompę wspomagania. W kwestii zawieszenia właściciele Mondeo narzekają głównie na konieczność częstej wymiany tulei tylnych wahaczy. Oprócz tego nadzoru często wymaga klasyka na polskich drogach, czyli łączniki stabilizatora. Na szczęście na rynku jest sporo części tego typu. Popularni producenci to np. Febi, Lemforder czy Kraft.
Inne usterki
Prócz wyżej wspomnianych niedoskonałości niektórzy posiadacze Mondeo MKIV zmagają się z trzeszczącymi plastikami we wnętrzu. Słychać też czasami narzekania na wycieranie się elementów wnętrza (kierownica, fotele). Zdarzają się kłopoty z układem klimatyzacji oraz usterki siłowników do elektrycznego podnoszenia szyb.
Czy warto?
Jak widać, Mondeo tej generacji trapi nieco usterek. Na szczęście – z pewnymi wyjątkami – zwykle nie są poważne. Na rynku takich fordów jest wiele. Nawet po odrzuceniu wielu „zmęczonych życiem” egzemplarzy po flotach pozostaje spory wybór. Najwięcej samochodów jest z dieslem 2.0 TDCI, ale to dobrze – ten silnik jest po prostu udany. Samochód jest też bardzo pojemny, wygodny i potrafi dać kierowcy sporo radości z prowadzenia. Jego ceny na rynku wtórnym są niezbyt wysokie, więc można uznać, że Mondeo to dobra oferta. Kawał porządnego auta za rozsądne pieniądze!