Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościWady i zalety części regenerowanych – które części warto regenerować?
Dlaczego decydujemy się na zakup części regenerowanych? Ze względu na koszty. Części regenerowane są znacznie tańsze od nowych. A to pozwala na znaczące oszczędności przy zakupie. Co oczywiste, części regenerowane mają też swoje wady. Jakie? Już wyjaśniamy!
Czas czytania: 6 min
Zacznijmy od najważniejszej kwestii.
Jakie są wady części regenerowanych? Z pewnością część zregenerowana nie daje takiej pewności ani nie zapewnia takiej trwałości, jak nowa część, użyta przez producenta na pierwszym montażu.
Jakie są zalety części regenerowanych? Cena. To najważniejsza zaleta. I jedyny powód, dla którego kierowcy decydują się na zakup części używanych. Można się jeszcze uprzeć przy ekologii. Wykorzystanie naprawionego podzespołu sprawia, że nie trzeba marnować energii i materiałów na wyprodukowanie nowego.
Jakie mamy opcje, chcąc zakupić części regenerowane? Możemy kupić gotową część, zregenerowaną przez producenta albo przez wyspecjalizowaną firmę/warsztat. Albo demontujemy (lub robi to mechanik) uszkodzoną część i oddajemy ją do regeneracji.
Czy są zagrożenia związane z zakupem części regenerowanych albo samym procesem regeneracji? Są i to całkiem spore. Największe są wtedy, gdy kupujemy zregenerowaną część. Jeśli jest zregenerowana fabrycznie, to możemy mieć pewność co do jej jakości. Wielu znanych producentów prowadzi tak zwane programy wymiany – można kupić tańszą, zregenerowaną część, ale dodatkowo trzeba zwrócić swoją. W takim przypadku wiadomo, że producent stosuje do regeneracji elementy stosowane przy produkcji nowych podzespołów. I do sprawdzania jakości używa tych samych reżimów kontrolnych.
Podobnie działają wyspecjalizowane warsztaty. Ale jeśli jest zregenerowana nie wiadomo przez kogo, to można mieć spore wątpliwości co do jej jakości.
Dotyczy to zwłaszcza elementów drogich, takich jak wtryskiwacze Common Rail albo benzynowe, stosowane w nowoczesnych jednostkach o zmniejszonej pojemności.
W przypadku skomplikowanych podzespołów, takich jak wtryskiwacze, pompy wtryskowe wysokiego ciśnienia czy też turbosprężarki, regeneracji może podjąć się tylko wyspecjalizowana firma, posiadająca odpowiedni sprzęt, wart setki tysięcy złotych.
Zawsze, zanim zdecydujemy się na regenerację albo zakup części zregenerowanej, sprawdźmy, ile kosztuje nowa. Na aukcjach internetowych są ich setki tysięcy. Jeśli chcemy zaoszczędzić, możemy wybrać tańsze zamienniki (ale nie bezmarkowe, bo te są fatalnej jakości).
Są też części, których nie można lub nie wolno regenerować, głównie ze względów bezpieczeństwa.
Kiedy części samochodowe można poddać regeneracji?
Spróbujmy sprawę uściślić. Jakie części opłaca się regenerować?
- Bardzo drogie, gdzie różnica w cenie pomiędzy częścią zregenerowaną a nową jest bardzo duża.
- Takie, w których proces regeneracji przywraca pełną sprawność podzespołu.
- Takie, w których zastosowane zostaną części zamienne, zgodne z zaleceniami producenta podzespołu.
- Takie, w których wymiana prostych elementów (np. uszczelnień gumowych) albo jednego wadliwego/uszkodzonego przywraca pełną sprawność całego podzespołu.
- Opłaca się regenerować wtedy, gdy firma przeprowadzająca regenerację zapewnia gwarancję na zregenerowany podzespół.
Mówimy cały czas o autach typowych, popularnych, dla przeciętnego użytkownika. W przypadku klasyków regeneracja może być jedynym sposobem na zdobycie danego podzespołu.
Jakie podzespoły samochodowe warto poddać regeneracji?
- Turbosprężarki samochodowe – za regenerację albo za zregenerowaną turbinę trzeba zapłacić od 300 do 1000 zł. Wcześniej warto sprawdzić, w jakiej cenie jest nowa turbina do naszego auta. W przypadku niektórych aut europejskich cena fabrycznie nowej części może być tylko kilkaset złotych wyższa od kosztu regeneracji.
- Wtryskiwacze w systemach wtrysku bezpośredniego – można regenerować elektromagnetyczne, z piezoelektrycznymi jest problem, bo zazwyczaj nie ma części. Tu oszczędność może być naprawdę duża. Jednak regeneracja może nie opłacać się w przypadku wtryskiwaczy stosowanych w silnikach benzynowych, tzw. downsizingowych. Tu nowy wtryskiwacz może kosztować 400–600 zł.
- Układ wałka rozrządu o zmiennym położeniu VANOS – najczęstszą przyczyną awarii są uszczelki. Specjaliści potrafią zastosować nowe, silikonowe i bardzo trwałe. Nie ma zatem sensu wymieniać całego, bardzo drogiego układu, gdy tak naprawdę zawiodła drobnostka.
- Koła zmiennych faz rozrządu (wariator) – w niektórych autach dochodzi do ich zużycia. Specjaliści montują na nich nowe zębatki, pochodzące od oryginalnego producenta części na pierwszy montaż. Można zaoszczędzić nawet połowę kosztów. Ale... w przypadku niektórych aut nowe kolo zmiennych faz rozrządu może kosztować 300–500 zł.
- Sprężarki klimatyzacji – są drogie, zatem regeneracja może być opłacalna. Głównie wtedy, gdy uszkodzeniu ulegnie jedna z części sprężarki, np. tarcza sprzęgła, którą bez problemu można wymienić na nową część dobrej jakości.
- Cylindry – tu raczej możemy nie mieć wyjścia i regeneracja może być jedynym wyjściem.
- Wymiana uszczelki pod głowicą – w tym przypadku regeneruje się powierzchnie bloku silnika (tzw. planowanie) i głowicy, aby idealnie do siebie przylegały. Nie ma alternatywy dla tej czynności.
- Aluminiowe głowice silnika – są drogie, mogą kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Tymczasem łatwo je zepsuć, na przykład podczas nieumiejętnej wymiany świecy zapłonowej albo żarowej w dieslu.
- Tylna belka skrętna w samochodach francuskich – psują się w niej uszczelnienia i łożyska. Profesjonaliści potrafią je wymienić. Warto, bo nowa belka jest bardzo droga.
- Przekładnia kierownicza z układem wspomagania elektrycznego, elektrohydraulicznego lub hydraulicznego – nowa przekładnia może być bardzo droga. A jest to dość prosty konstrukcyjnie element, dlatego warto go zregenerować. Niestety, w przypadku uszkodzenia samego układu wspomagania, zwłaszcza elektrycznego EPS, koszty i tak będą bardzo duże. A wtedy warto spojrzeć na ceny nowych przekładni kierowniczych.
Nie zawsze opłacalna może być regeneracjaponiższych podzespołów.
- Zaciski hamulcowe – nowe zamienniki zacisków hamulcowych kosztują od 150 zł za sztukę. Zanim zdecydujemy się na regenerację – sprawdźmy ceny nowych części do naszego auta. Jeśli nasze zaciski są mocno skorodowane, to, zamiast je regenerować i piaskować, żeby ładnie wyglądały, podziękujmy im za współpracę i zakupmy nowe, dla własnego bezpieczeństwa. I pamiętajmy – awarie zacisków to w większości przypadków wina właściciela auta. Nieterminowa wymiana płynu hamulcowego powoduje korodowanie tłoczków w zacisku;
- Alternator – regeneracja jest nie zawsze opłacalna, bo nowy można kupić już za 300 zł. Wszystko zależy od modelu samochodu;
- Wahacze – jeśli regeneracja ma polegać na wymianie silent bloka (tulei metalowo gumowej) lub przykręceniu sworznia wahacza, to może i warto. Może, bo nowy wahacz może kosztować ok. 200 zł, nawet do auta premium, i wtedy nie warto. Na pewno nie warto korzystać z takich usług, jak rozwiercanie śrub w celu montażu nowego sworznia wahacza, który w oryginale był przynitowany.
Ogromna ilość części zamiennych na rynku aftermarketu sprawia, że regeneracja nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. I bardzo dobrze, albowiem nowe jest zawsze lepsze od starego. Z wyjątkiem wina.