Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościWiosenna wymiana filtra powietrza
Filtr powietrza to ważna część każdego pojazdu. Stanowi płuca silnika. Aby spełniać swoją rolę, musi być regularnie wymieniany. Poprawnie działający filtr pozytywnie wpływa na żywotność silnika oraz jego osiągi.
Czas czytania: 5 min
Samochodowy filtr powietrza poprawia jakość powietrza, które dociera do komory silnika. Jego głównym zadaniem jest wychwytywanie kurzu, piasku, a także innych zanieczyszczeń unoszących się w powietrzu. Zapchany filtr nie zatrzymuje ich, a wtedy zanieczyszczenia przedostają się m.in. do oleju, co niekorzystnie wpływa na kondycję pierścieni tłokowych czy turbosprężarki, która może się zatrzeć. Koszty naprawy mogą być spore, dlatego lepiej działać profilaktycznie i regularnie sprawdzać stan filtra.
Korzyści płynące z wymiany filtra powietrza
Wymiana filtra zapewnia sporo korzyści, i to nie tylko finansowych.
- Przedostanie się do komory silnika nawet najmniejszych drobin piasku może wyrządzić poważne kłopoty. Jeśli uszkodzeniu ulegną np. cylindry czy tłoki, wydatki możemy liczyć nawet w tysiącach. Dla porównania koszt zakupu filtra powietrza to zazwyczaj kilkadziesiąt złotych. Wymiany bez problemu dokonamy sami, więc za robociznę nie zapłacimy.
- Zatkany filtr zakłóca pracę silnika. Przepuszcza mniej powietrza, a to, które dociera do silnika, jest zanieczyszczone. Pył, smar i inne brudy osadzają się na gładkich cylindrach, a także łożyskach korbowodów. Po pewnym czasie tworzą nagar – smarowną substancję, która utrudnia spalanie paliwa, powodując jego większe zużycie. W konsekwencji silnik traci również moc.
Kiedy dokonać wymiany?
Jeśli chodzi o wymianę filtra, to pod tym względem każdy samochód powinien być traktowany indywidualnie. Producenci zalecają jego wymianę mniej więcej po przebyciu 20-40 tys. km. Ze względu na jej niski koszt, zalecamy trzymania się tej dolnej granicy. Druga kwestia dotyczy warunków, w jakich pojazd jest eksploatowany. Jeśli często jeździmy po drogach gruntowych, pełnych żwiru i piasku, zmuszamy filtr do wzmożonej pracy. W takich przypadkach warto dokonać wymiany po przejechaniu ok. 15 tys. km. Przebieg to jednak niejedyny wyznacznik. Mniej więcej po 3 latach użytkowania filtry zaczynają się kruszyć. Oznacza to, że jego cząstki wraz z zasysanym powietrzem mogą przedostać się do silnika, czego efekty już znamy. Jeśli więc samochód użytkujemy jedynie sporadycznie, warto zwracać uwagę na ten parametr.
Jak samodzielnie wymienić filtr powietrza?
Wymiana filtra powietrza nie należy do skomplikowanych czynności wymagających specjalistycznej wiedzy motoryzacyjnej. Przedstawiamy wskazówki, jak krok po kroku dokonać wymiany, aby przebiegła bez problemów.
Filtr powietrza w każdym pojeździe znajduje się pod maską. Podniesienie pokrywy silnika nie wystarczy jednak, aby go zobaczyć. Każdy filtr ma obudowę, w której go umieszczono. Znajduje się ona najczęściej w pobliżu bloku silnika. Jeśli nie uda się jej znaleźć, trzeba skorzystać z instrukcji samochodu.
Po dotarciu do obudowy, trzeba ją zdemontować. Każda osłona składa się dwóch części. Aby wymienić filtr, zdejmujemy górną część obudowy. W niektórych samochodach są one ze sobą połączone za pomocą plastikowych zatrzasków. Jeśli właśnie taki sposób mocowania zastosowano w pojeździe, musimy tę czynność wykonać ostrożnie, aby ich nie wyłamać. W prezentowanym modelu producent zastosował śruby, które należy odkręcić odpowiednim śrubokrętem.
Odkręcone śruby odłóżmy w bezpieczne miejsce, aby się nie zgubiły. Po demontażu obudowy możemy przejść do wyciągnięcia starego filtra.
Następnie należy oczyścić obudowę z zanieczyszczeń za pomocą mokrej szmatki lub odkurzaca. Często popełnianym błędem jest użycie sprężarki, która powoduje „wepchnięcie” brudu do środka rury wylotowej filtra, a w konsekwencji dostanie się zanieczyszczeń do silnika.
Kolejnym krokiem jest zamontowania nowego filtra. Warto zwrócić szczególną uwagę, aby leżał on dokładnie na przeznaczonym dla niego miejscu.
Po włożeniu filtra możemy przejść do założenia górnej części obudowy. Podczas jej montażu zwróćmy szczególną uwagę na prawidłowe ułożenie uszczelki (jeśli występuje w filtrze).
Po wykonaniu powyższych czynności można przejść do skręcenia śrub obudowy. Na koniec warto odpalić silnik, by sprawdzić, czy pracuje prawidłowo.
Filtr powietrza to bardzo ważny element pojazdu. Zwlekanie z jego wymianą może spowodować poważne usterki silnika. A te bywają kosztowne. Co jakiś czas warto więc kontrolować stan filtra, szczególnie jeśli często jeździmy polnymi drogami.
Łukasz Żyła
Jego serce bije w rytm silników spalinowych. Początkowo rozwijał swoje motoryzacyjne pasje na dwóch kółkach – głównie crossach, ale z czasem przesiadł się na samochody – m.in. uczestnicząc w amatorskich rajdach samochodowych. Uwielbia ubłocić się podczas wypraw offroadowych, a o formę dba na kortach tenisowych, boiskach do koszykówki oraz stokach snowboardowych. Chętnie dzieli się swoją wiedzą na łamach magazynów dla mężczyzn – motoryzacyjnych, sportowych oraz DIY. Współtworzył takie tytuły jak: „G!YEARRR”, „Galeon”, „AutoF Magazine”.