Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościWymiana tarcz hamulcowych – co musisz wiedzieć?
Bez względu na to, czy tarcze hamulcowe wymieniasz sam, czy zlecasz to zadanie mechanikowi, musisz pamiętać o kilku kwestiach. Warto więc poznać najważniejsze praktyczne informacje dotyczące tej czynności.
Czas czytania: 6 min
Kiedy zmieniać tarcze hamulcowe?
Stan tarcz hamulcowych należy sprawdzać regularnie, ponieważ odpowiadają one bezpośrednio za nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Awaria układu hamulcowego w trakcie jazdy może spowodować groźne konsekwencje. Kiedy zatem należy wymienić tarcze hamulcowe? Występuje kilka sygnałów, które pomogą wychwycić ten moment. Tarcze trzeba wymienić wtedy, gdy są znacznie lub nierównomiernie zużyte. Należy także zwrócić uwagę na to, czy nie są w jednym miejscu bardziej zużyte, co może oznaczać poważną usterkę hamulców. Zwykłe zużycie tarcz stosunkowo łatwo wychwycić po ich obejrzeniu, ale to nie wszystkie objawy, które przemawiają za koniecznością wymiany. Przyjrzyj się, czy na powierzchni tarczy nie pojawiły się nierówności lub rowki – one też są sygnałem, że samochód potrzebuje nowych hamulców. Pęknięcie jakichkolwiek rozmiarów oznacza natychmiastową wymianę tarcz na nowe.
Wybieramy tarcze
Jeśli mamy już pewność, że tarcze wymagają wymiany, należy kupić nowy ich zestaw. Musi on być dopasowany do danego modelu samochodu – to podstawa, gdyż do niemal każdego pojazdu będzie pasować inny rozmiar tarcz z innym rozstawem śrub. Czym kierować się przy wyborze? Wiele zależy od przeznaczenia auta. Czy służy ono do codziennej jazdy, czy może ma dużą moc i czasami jeździmy nim po torze? A może często wybieramy się w długie trasy, podczas których tarcze hamulcowe mogą być narażone na działanie wysokiej temperatury, gdyż zatrzymujemy się, wyhamowując z dużych prędkości?
Warto zaopatrzyć się w tarcze hamulcowe renomowanego producenta, spełniające wszystkie normy i mające wymagane certyfikaty. Tego typu produkty oferują następujące firmy:
- Bosch – niemiecki gigant oferujący wysoką jakość tarcz hamulcowych. Często są one montowane w fabrycznie nowych samochodach największych producentów;
- Brembo – specjalizująca się w produkcji układów hamulcowych do samochodów sportowych, tarcze hamulcowe tej marki trafiają do pierwszego montażu w nowych samochodach, np. włoskich producentów;
- TRW – producent amerykański specjalizujący się w wytwarzaniu układów hamulcowych na zlecenie największych marek motoryzacyjnych, montujących je w fabrycznie nowych samochodach;
- ATE – marka należąca do koncernu Continental. Zapewnia dobrą jakość w przystępnej cenie. W jej ofercie znajdziemy również spory wybór tarcz do aut zabytkowych;
- Ferodo – mająca ponad 120-letnią tradycję brytyjska firma specjalizująca się w produkcji układów hamulcowych.
Wymieniaj tylko w parach
Kupując tarcze hamulcowe, zauważysz, że są one sprzedawane parami – na przednią lub tylną oś. I w taki sposób należy je wymieniać. Nie oszczędzaj na hamulcach i tym samym swoim bezpieczeństwie. Nawet jeśli stare tarcze są zużyte bardziej tylko z jednej strony, wymieniaj je parami!
Co z klockami?
Zmieniając tarcze hamulcowe, należy wymienić również klocki hamulcowe. Podczas pierwszych kilometrów tarcze i klocki „układają się” względem siebie, gwarantując tym samym optymalne efekty i siłę hamowania. Jeśli do nowych i prostych tarcz założymy stare klocki, które mają już nieregularny kształt, zestaw hamulcowy nie będzie działał tak, jak przewidział producent, obniżając tym samym skuteczność hamowania.
Pamiętaj o płynie!
Przy zmianie tarcz i klocków zdecydowanie zalecam kontrolę płynu hamulcowego. Nie jest on drogi, a od jego stanu i poziomu zależy skuteczność hamowania samochodu. Jeśli kilkakrotnie były już zmieniane klocki w samochodzie, ale nie wiesz, kiedy ostatnio był wymieniany płyn i takiej informacji nie ma w historii serwisowej – dla pewności wlej do układu nowy.
O czym pamiętać już po wymianie tarcz?
Po wymianie zarówno tarcz, jak i klocków hamulcowych należy je dotrzeć. Ta czynność polega na unikaniu gwałtownego hamowania podczas pierwszych 200, nawet 300 km. Jeźdź w tym czasie samochodem ostrożnie, przewidując, co może wydarzyć się na drodze. To pozwoli zapobiec ostremu hamowaniu, które może negatywnie wpłynąć na nowe tarcze i klocki jeszcze się docierające. Może to spowodować np. wygięcie tarcz, które zaczną wyczuwalnie bić na kierownicy.
Z pewnością po wymianie tarcz i klocków hamulcowych zauważysz, że działają one inaczej niż stare, przed wymianą. Jest to wynikiem ściskania podczas hamowania większej ilości materiału ciernego w okładzinie nowego klocka hamulcowego. Z czasem wszystko się jednak dotrze i hamulce zaczną pracować normalnie. Podczas docierania szczególną uwagę zwróć na kałuże – unikaj ich, gdyż wjechanie w zimną wodę i nagłe ochłodzenie rozgrzanej tarczy może spowodować jej wygięcie.