Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościZardzewiałe nadkole. Naprawiać czy wymieniać?
Wraz z upływem lat oraz kilometrów na aucie pojawiają się ślady zużycia materiału. Niestety, w przypadku starszych pojazdów często jest to rdza, która szczególnie jest zauważalna na nadkolach.
Czas czytania: 3 min
Zdiagnozujmy problem
Nadkole to nie tylko wnętrze nad oponą, ale również zewnętrza część karoserii w okolicach koła. Nadkole wewnętrzne w większości przypadków jest wykonane z plastiku, dzięki czemu nie rdzewieje, tylko pęka. Taki element należy wymienić na nowy lub używany. Próby sklejenia nie przyniosą pożądanego efektu, ponieważ do wewnętrznej strony nadkola przedostaje się zarówno brud, jak i błoto, które wywiera duży nacisk, doprowadzając do rozklejenia. Wymiana sprowadza się do odkręcenia kilku śrub i montażu nowego elementu. Niezbędne jest również zdjęcie koła.
W przypadku nadkola zewnętrznego sytuacja wygląda inaczej, ponieważ jest ono metalowe. Przed podjęciem decyzji dokładnie sprawdźmy stan techniczny zardzewiałego elementu. W wielu przypadkach mały bąbel na powierzchni to jedynie wierzchołek góry lodowej. Po jego zeszlifowaniu lub mocniejszym nadduszeniu naszym oczom ukaże się spora dziura, która nie będzie łatwa do naprawy. Jeżeli fragmenty rdzy znajdują się w wielu miejscach, naprawa może być nieopłacalna i bardzo czasochłonna. W przypadku przednich nadkoli sprawa jest o wiele prostsza, ponieważ bez większego problemu możemy zastąpić zardzewiały element nowym.
Naprawa zardzewiałego nadkola
Do przeprowadzenia prac naprawczych potrzebne będą następujące elementy: papier ścierny, szczotka druciana, szpachlówka, utwardzacz, odtłuszczacz, podkład i lakier. W przypadku przedniego nadkola warto pokusić się o demontaż elementu, ponieważ o wiele łatwiej będzie dokonywać jego naprawy, gdy będzie się znajdował chociażby na stole. Proces naprawy rozpocznijmy od wyszlifowania zardzewiałego fragmentu. Jeżeli nie doprowadziło to do ukazania się dziury, to bardzo dobry znak, bo zaoszczędzimy sporo czasu i energii. Jeżeli dziura się pojawiła, ale jest niewielka, możemy spróbować ją wyszpachlować; w przypadku większych dziur do załatania potrzebna będzie wata szklana wraz z żywicą.
Pamiętajmy, że przed nałożeniem szpachlówki koniecznie należy dodać utwardzacz, zgodnie z instrukcją, którą znajdziemy na opakowaniu. Szpachlówkę nakładamy po uprzednim odtłuszczeniu powierzchni przy użyciu odtłuszczaczy. Grubość nakładanej powierzchni nie powinna przekraczać 5 mm. Przed nałożeniem podkładu na szpachlowany fragment należy dokładnie wyszlifować powierzchnię, aby była gładka. Następnie odtłuszczamy i przystępujemy do naniesienia podkładu, a po jego wyschnięciu – lakieru. Pamiętajmy, aby podczas nakładania podkładu i lakieru w sprayu wykonywać płynne ruchy i trzymać pojemniki w odpowiedniej odległości. Dokładne instrukcje znajdziemy na opakowaniu.
Wymiana
Samodzielna wymiana nadkola jest możliwa tylko z przodu pojazdu. Jeżeli zdecydujemy się na taki zabieg, będziemy potrzebować trochę czasu, cierpliwości i podstawowych narzędzi. Zanim przystąpimy do wymiany elementu, musimy go kupić. Z pomocą przychodzi rynek zarówno części nowych, jak i używanych. Coraz więcej sprzedawców na Allegro oferuje sprzedaż nowych elementów w identycznym kolorze, jak nasze auto. Właśnie takie produkty cieszą się największą popularnością. Decydując się na zakup części używanej, nie zapominajmy o dokładnym sprawdzeniu stanu technicznego oferowanego elementu. Przed zakupem zarówno nowych, jak i używanych nadkoli zewnętrznych upewnijmy się, że będą pasować do naszego pojazdu (marka, model, rok produkcji, nadwozie).