We care about your privacy
By using cookies and related technologies, as well as by processing your data, we can better adapt the displayed content to your needs.By giving your consent to the storage of information on your terminal equipment or to the access to information and the processing of data, including in the sphere of profiling, market, and statistical analysis, you will be able to even more easily find on Allegro exactly what you are searching for and what you need.The controllers of your data will be Allegro, as well as some partners we cooperate with.
Easier use of our sites, presenting and measuring personalized content and ads, creating statistics, and functionality improvement.The consent is voluntary. You can withdraw it at any time or renew it in Cookie settings on the home page. Withdrawal of your consent does not affect the lawfulness of processing performed before the withdrawal.
Cookie PolicyPrivacy Protection PolicyZa pomocą tej opcji wybierzesz rynek sprzedaży – Polskę (allegro.pl), Czechy (allegro.cz) lub Słowację (allegro.sk). Dzięki temu możesz przeczytać artykuł w swoim języku na temat zasad, które obowiązują na zagranicznym rynku. Jeśli interesują Cię artykuły w innych językach – kliknij tutaj.
Jestem sprzedającym. Na czym polega sortowanie po trafności?
Trafność to domyślny sposób sortowania ofert, oparty na wielu czynnikach. Dzięki trafności staramy się jak najlepiej dopasować kolejność ofert na liście do tego, czego szukają klienci.
Trafność to domyślne sortowanie list z ofertami.
W sortowaniu po trafności staramy się jak najlepiej dopasować kolejność ofert na liście do tego, czego szuka kupujący. Oznacza to, że dla dwóch bardzo podobnych zapytań o produkt na przykład „iphone 11” i „iphone”, kupujący mogą zobaczyć inną kolejność ofert na liście.
Wpływa na to kilka czynników:
- zapytanie, jakie kupujący definiuje, gdy szuka danego przedmiotu (np. wyszukuje daną frazę w wyszukiwarce, zaznacza filtry, wybiera kategorie).
- dopasowanie tytułu oferty do frazy wyszukiwania
- to, jak zachowywali się na listach ofert inni klienci, na przykład jakich ofert szukali, jakie oglądali, które oferty kupili itp.
Na rynkach zagranicznych kupujący widzą tylko listę produktów
Na rynkach zagranicznych kupujący nie mają opcji przełączenia się na listę ofert. Oznacza to, że zobaczą listy sortowane według trafności produktowej.
Co bierzemy pod uwagę w sortowaniu po trafności
Gdy sortujemy oferty w ten sposób, bierzemy pod uwagę wiele czynników. Możemy je podzielić na dane o ofercie i dane o sprzedającym.
Dane o ofercie
Sprawdzamy:
- czy pierwsze zdjęcie w ofercie spełnia nasze standardy
- czy sprzedający uzupełnił parametry, które jednoznacznie określają cechy produktu – na przykład określił jego kolor
- czy sprzedający uzupełnił parametry obowiązkowe
- czy sprzedający wystawił ofertę w odpowiedniej kategorii – na przykład etui do telefonu w kategorii Etui i pokrowce (dopasowanie kategorii do frazy wyszukiwania)
- czy oferta jest częścią oferty wielowariantowej – jeśli tak, na liście wyświetlimy tę z ofert, która jest najlepiej dopasowana do zapytania kupującego w wyszukiwarce oraz kategorii, którą przegląda
- liczba wyświetleń oferty – ile razy klienci wyświetlili ofertę w różnych przedziałach czasu
- ile razy dana oferta była dodana do koszyka lub usunięta w różnych przedziałach czasu
- liczba zakupów w ofercie – liczba wszystkich zakupów/licytacji w ofercie w różnych przedziałach czasu
- ile razy dana oferta została dodana do Obserwowanych lub usunięta
- cenę w ofercie
- czy oferta jest bezterminowa
- stan oferowanego przedmiotu
- czy oferta zawiera wyłącznie opcję kup teraz – oprócz kategorii Kolekcje i sztuka
- czy oferta ma przewidywany czas dostawy następnego dnia roboczego – przewidywany czas dostawy może się zmieniać w zależności od godziny, dlatego na przykład oferta może wyświetlać się rano wyżej niż po południu
- czy oferta ma oznaczenie Gwarancja najniższej ceny.
Pozycja oferty na liście przy sortowaniu według trafności nie jest stała i może zmieniać się w zależności od pory dnia. Im późniejsza godzina wysyłki tego samego dnia, tym dłużej Twoje oferty będą miały oznaczenie o dostawie jutro i dłużej będą się wyróżniać na tle konkurencji.
Przykład
Kupujący wpisuje w wyszukiwarkę frazę „iphone 8” o godzinie 11:00 i sortuje wyniki wyszukiwania według trafności. Przewidywany czas dostawy w Twojej ofercie wskazuje na następny dzień roboczy i wysyłasz towar tego samego dnia, jeśli klient złoży i opłaci zamówienie do godziny 14:00. W takiej sytuacji Twoja oferta może się znaleźć wyżej na liście ofert niż ta, w której sprzedający nie określił godziny wysyłki tego samego dnia.
Przykład
Kupujący wpisuje w wyszukiwarkę frazę „laptop dell” o godzinie 12:00 i sortuje wyniki wyszukiwania według trafności. Przewidywany czas dostawy w Twojej ofercie wskazuje na następny dzień roboczy i wysyłasz towar tego samego dnia, jeśli klient złoży i opłaci zamówienie do godziny 11:00. W takiej sytuacji Twoja oferta może się znaleźć niżej na liście ofert niż ta, w której sprzedający określił godzinę wysyłki tego samego dnia dla zakupów do godziny 14:00.
Dane o sprzedającym
Jakość sprzedającego
Możesz na bieżąco sprawdzać informacje o jakości sprzedaży oraz śledzić swoje wskaźniki jakościowe w panelu Jakość mojej sprzedaży. Końcowa ocena oraz wskaźniki jakościowe, które widzisz w panelu, wpływają na Twoją pozycję w trafności. Zobacz, co możesz zrobić, aby osiągać dobre wyniki w jakości sprzedaży.
Sprawdzamy:
- liczbę pozytywnych i negatywnych ocen, które wystawili kupujący
- średnią ocenę kosztów dostawy – tymczasowo nie bierzemy pod uwagę
- średnią ocenę zgodności przedmiotu z opisem
- średnią ocenę jakości obsługi kupującego
- czy uzupełniasz numery przesyłek w terminie, który podajesz w formularzu wystawiania, w polu Czas wysyłki
- czas odpowiedzi na wiadomości klientów
- czy jesteś w programie Super Sprzedawca
- czy nie naruszasz Regulaminu Allegro, w szczególności zasad określonych w Załączniku 1 – na przykład nie wystawiasz w swoich ofertach towarów zakazanych (podróbek, kryptowalut itd.)
- czy nie masz ostrzeżeń, które wiążą się z naruszeniami:
- art. 13.3 Regulaminu Allegro – na przykład nie wykorzystujesz danych kupujących, aby promować swoją działalność poza Allegro
- art. 1 pkt. 4 Załącznika 2 – na przykład nie podajesz warunków gwarancji w opisie oferty, zamiast w zakładce Informacje o gwarancjach
- art.1 pkt. 7 Załącznika 2 – na przykład w treści oferty nie zamieszczasz reklam, treści promocyjnych, ogłoszeniowych i innych, które ułatwiają zakupy poza Allegro.
Zaangażowanie kupujących
Liczymy je dla każdej oferty. To wszystkie informacje, które mówią o tym, czy dana oferta była interesująca – na przykład jak często pojawiała się na liście ofert w wynikach wyszukiwania, ile razy kupujący ją wyświetlili, ile razy w niej kupili.
Zaangażowanie kupujących mierzymy w różnych przedziałach czasu.
Od czego zależy pozycja oferty na liście
W sortowaniu według trafności pozycja oferty na liście może się zmieniać w czasie. Wpływają na to różne czynniki, na przykład:
- zaangażowanie kupujących – istotne jest to, jak zainteresowanie daną ofertą zmienia się w czasie
- przewidywany czas dostawy następnego dnia roboczego.
Wszystkie czynniki opisaliśmy w tym artykule. W sortowaniu według trafności bierzemy pod uwagę każdy z nich.
Zadbaj o to, by kupujący byli zadowoleni i chętniej wracali do zakupów w Twoich ofertach. Zobacz, jak możesz to zrobić:
- Upewnij się, czy pierwsze zdjęcie w ofercie spełnia nasze wymagania. Produkty na jednolitym tle lepiej prezentują się wśród wyników wyszukiwania. Zadbaj także o czytelne zdjęcia w opisie oferty. Zdjęcia mają dokładnie, szczegółowo prezentować przedmiot i być dostępne na każdym urządzeniu. Dzięki temu ułatwisz kupującym zapoznanie się z ofertą.
- Nadaj ofercie dobry tytuł. Postaraj się, aby tytuł w jasny sposób informował, co sprzedajesz w danej ofercie. Nie używaj zbędnych ozdobników, słów typu „hit” czy „promocja”.
- Zadbaj o czytelny opis przedmiotu. Upewnij się, czy jest on zgodny z naszymi zasadami.
- Wysyłaj towar zgodny z opisem oferty. Niech opis będzie jasny i czytelny, a zdjęcia nie budzą wątpliwości, co jest przedmiotem sprzedaży.
- Uzupełniaj numery przesyłek w terminie, który podajesz w polu Czas wysyłki, w formularzu wystawiania.
- Upewnij się, że masz dobrze skonstruowane cenniki dostawy – na przykład tak, by kupujący nie musiał dodatkowo płacić pełnej kwoty za każdą kolejną sztukę towaru w paczce.
- Zapewnij kupującemu bieżącą obsługę. Bądź z nim w kontakcie – tak, aby czuł, że jest dla Ciebie ważny. Pamiętaj, że satysfakcja kupującego zaczyna się jeszcze przed zakupem – na przykład gdy kupujący dopytuje o szczegóły produktu.
- Zadbaj o parametry w ofercie. Im więcej ich wypełnisz, tym lepiej. Dzięki temu zwiększasz szanse na to, że kupujący dotrze do Twojej oferty.
- Wystawiaj oferty w odpowiedniej kategorii.
Ponieważ promujemy dobre zdjęcia, które są zgodne z naszymi wymaganiami. Jeśli sprzedający zmieni miniaturkę w ofercie, może wpłynąć to na jej pozycję na liście ofert. Pamiętaj jednak, że w sortowaniu po trafności bierzemy pod uwagę także inne czynniki. Dlatego może zdarzyć się tak, że dodasz lepsze jakościowo zdjęcie, a mimo to oferta nie będzie wyżej na liście lub nawet spadnie – bo na przykład zmieniła się Twoja jakość.
Dzięki dobremu tytułowi Twoja oferta pojawi się w wynikach wyszukiwania i zostanie uwzględniona w trafności. Dlatego zadbaj o to, aby nazwa oferty była zrozumiała i dobrze opisywała produkt, który sprzedajesz. Zgodnie z naszym regulaminem, w tytule możesz umieszczać wyłącznie informacje, które dotyczą oferowanego towaru.
Lista ofert, którą wyświetlamy zależy od frazy, jaką podajesz w wyszukiwarce. Dla dwóch bardzo podobnych fraz, na przykład „samsung galaxy s3” i „samsung galaxy”, możesz zobaczyć inną kolejność ofert na liście. Ma na to wpływ liczba ofert, które wyświetlamy – dla bardziej ogólnego zapytania (na przykład bez zaznaczonych filtrów, wybranej kategorii czy wskazania konkretnego modelu produktu), możesz spodziewać się o wiele większej liczby ofert. Możesz sprawdzić, jak zmienia się miejsce Twojej oferty na liście, w zależności od tego, w jaki sposób dotrzesz do danej listy ofert.
W sortowaniu po trafności uwzględniamy wiele czynników. Liczba sprzedanych sztuk jest tylko jednym z nich. Wyżej mogą pojawić się oferty sprzedających, którzy:
- biorą udział w programie Super Sprzedawca
- mają lepsze oceny
- uzupełnili parametry w ofertach
- wystawili oferty w kategorii, która jest lepiej dopasowana do pytania kupującego.
Ważne jest też to, jak zainteresowanie ofertą zmienia się w czasie.
Wyróżnienie za pomocą Allegro Ads pozwala zyskać większe zainteresowanie ofertą. Jeśli Twoja oferta budzi zainteresowanie kupujących i ma dużą sprzedaż, wpływa to pozytywnie na jej pozycję na liście ofert – gdy kupujący sortują po trafności.
Twórz swoje oferty zgodnie ze wskazówkami z tego artykułu – uzupełniaj parametry obowiązkowe, dodawaj miniaturki zgodne z naszymi zasadami, oferuj konkurencyjną cenę, szybką wysyłkę, i postaw na doskonałą obsługę klienta itp. Dzięki temu zobaczysz, że Twoje oferty pojawią się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Oferty, które znajdują się wyżej w trafności, to oferty najlepiej dopasowane do zapytań klientów – chętniej je odwiedzają i w nich kupują.