Korzystasz ze środowiska testowego Allegro. Tym samym akceptujesz zasady, które na nim obowiązują. Nie podawaj prawdziwych danych osobowych w formularzach.

Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę
  1. tlo

    Markowe rowery

Wybierz markę roweru

Dobra wiadomość: coraz trudniej kupić zły rower. Renomowani producenci rowerów oferują jakość wystarczającą do jazdy rekreacyjnej nawet w tanich modelach. A czym te markowe rowery, sprzedawane zwykle w sklepach rowerowych (również internetowych) różnią się od tzw. “markeciaków”? Po pierwsze, lepiej wykonaną ramą o przemyślanej geometrii i konstrukcji, dzięki której rower jest lżejszy, a jazda bardziej komfortowa. Po drugie osprzętem, zwłaszcza w “niewidocznych” miejscach, jak opony, hamulce, mostek/kierownica, a także piasty i inne elementy łożyskowane. Rowery popularnych marek gwarantują, że ewentualne oszczędności zostały w nich poczynione z głową, a trwałość komponentów będzie adekwatna do ceny.

Szczególnie atrakcyjnie wypadają pod tym względem rowery polskich producentów. Marki popularne, takie jak Kross czy Romet, a także te mniej znane, jak Kands i Lazaro, oferują najbardziej spójne wyposażenie wśród tanich rowerów. Oferta renomowanych producentów zagranicznych robi się naprawdę ciekawa dopiero od ok. 3000 zł.

Pytania i odpowiedzi

Rodzaj roweru określa jego przeznaczenie, a producenci dają nam w tej kwestii coraz większy wybór - poza kategoriami popularnymi (jak rowery górskie i szosowe) i oczywistymi (dziecięce), warto rzucić też okiem na nowe, bardziej wyspecjalizowane:

  • górskie (MTB) - chyba najbardziej znane Polsce. Posiadają przedni amortyzator i dość szerokie opony z bardziej agresywnym bieżnikiem. Rowery MTB można podzielić na rekreacyjno-terenowe, zawodnicze XC, trail/enduro czy zjazdowe.
  • szosowe - sportowo-turystyczne (“endurance”) i wyścigowe, w tym triathlonowe czy torowe (tzw. ostre koło). Charakteryzują się wąskimi oponami o gładkim bieżniku, sportową geometrią ramy i sztywnym widelcem.
  • gravele - na pierwszy rzut przypominające rowery szosowe, różnią się od nich: mniej sportową ramą, szerszymi oponami z przeznaczeniem na szutry, dedykownym napędem. Świetne rowery na dłuższe trasy bezdrożami.
  • crossowe - jedne z bardziej uniwersalnych rowerów. Posiadają przedni amortyzator (ale o mniejszym skoku niż MTB), opony, które lepiej sobie poradzą w jeździe po asfalcie niż typowe MTB ale również sprawdzą się na leśnych duktach.
  • trekkingowe - prawie identyczne jak crossowe ale fabrycznie wyposażone w akcesoria, takie jak błotniki czy bagażnik.
  • fitness, hybrydowe - jak szosowe, ale z prostą kierownicą.
  • miejskie - proste rowery do rekracyjnej jazdy po mieście. Najczęściej wyposażone w 3 biegi i dodatkowe akcesoria jak bagażniki i koszyki.
  • cruiser - stylowe rowery do jazdy rekreacyjnej. Bardzo charakterystyczne i zwracające na siebie uwagę.
  • fatbike - rowery o bardzo szerokich oponach. Świetnie się sprawdzą w warunkach piaszczystych i śniegowych.
  • dirt/street/trial/BMX - do jazdy ekstremalnej.
  • elektryczne - rowery z napędem elektrycznym, zazwyczaj górskie lub miejsko-trekkingowe. Ułatwiają pedałowanie do prędkości 25km/h.

Dobór odpowiedniego rozmiaru ramy w rowerze jest kluczowy dla wygody i bezpieczeństwa jazdy. Jak w kilku krokach dobrać odpowiedni rozmiar ramy?

Rozmiar ramy
Rozmiarem ramy określa się długość pionowej rurki ramy w calach, ewentualnie w rowerach szosowych jest to efektywna długość górnej rurki ramy podana w centymetrach.

Rozmiar ramy a wzrost
Wszystkie tabelki pomagające dobrać rozmiar ramy, są jedynie szacunkowe. Przy tym samym wzroście możemy mieć różną długość nóg i rąk. Warto traktować je jedynie jako punkt wyjścia, nie jako wytyczne do zakupu.

Przymiarka roweru
Przed zakupem roweru bardzo wskazane jest przymierzenie się do różnych rozmiarów. Warto stanąć okrakiem nad ramą i sprawdzić czy między krokiem a górną rurką pozostał odpowiedni luz (im agresywniejsza jazda, tym większy). Po poprawnym ustawieniu siodełka, wspornik nie może być wyciągnięty zbyt wysoko, ani też wsunięty całkowicie w ramę. Do kierownicy musimy dosięgać swobodnie, zachowując możliwość skrętu.

Dowiedz się więcej - Dobieramy ramę do roweru. Co trzeba wiedzieć?

Wybór roweru dla kobiety nie różni się zasadniczo od wyboru roweru dla mężczyzny. Panie mają nawet większy wybór, bo na rynku są modele typowo damskie, a wszystkie pozostałe są rowerami “unisex” - nie ma typowo męskich! 

Czym się różnią? Damskie rowery miejskie i trekkingowe mają obniżoną górną rurę, umożliwiającą np. dojazdy do pracy w spódnicy. Ale już w rowerach górskich, na których obowiązuje sportowy “dress code”, taki podział odchodzi do lamusa - różnice zwykle ograniczają się do kolorystyki i doboru części, jak siodełko czy kierownica. Kobiety, które unikają “różu w kwiatki” (bądź innej stereotypowej stylistyki), równie dobrze mogą dopasować akcesoria we własnym zakresie.

Znacznie bardziej istotny jest wybór roweru jak najlżejszego, o odpowiednim przeznaczeniu i we właściwym rozmiarze - co ciekawe, tu również nie ma istotnych różnic (inna może być jedynie dostępność poszczególnych rozmiarów).

Jest jednak jedno kryterium, którego pominąć nie można: wygląd! Nieważne, czy będzie fioletowo-różowy czy czarno-czarny - nowy rower musi się podobać. Dzięki temu każda wycieczka będzie jeszcze przyjemniejsza!

Lekki rower łatwiej rozpędzić i podjechać nim pod strome wzniesienie. Lżejszy rower jest również łatwiejszy do wniesienia po schodach. Na co zwrócić uwagę, by rower był jak najlżejszy?

Sztywny widelec rowerowy

Gdy nie jeździmy ekstremalnie, dobrym wyborem może być rower ze sztywnym widelcem. Może on być lżejszy od amortyzatora nawet o dwa kilogramy! Dodatkowo mało co może się w nim zepsuć.

Lekkie opony rowerowe

Lżejsze opony i koła sprawiają, że rower staje się zrywniejszy. Ale im lżejsza opona, tym istotniejsza jest wkładka antyprzebiciowa, a lekkie wkładki są zazwyczaj droższe. Nie ma sensu dla zysku na wadze, ryzykować przebijania się dętek.

Brak zbędnych dodatków

Rowery trekkingowe potrafią ważyć 17-18 kilogramów ze względu na bagażnik, błotniki, stopkę czy dynamo. To daje dużą wygodę i funkcjonalność, niemniej jeżeli zależy Ci na lekkości - wybierz rower, który nie został wyposażony w te akcesoria lub zostały one odchudzone. Przy dobrej jakości materiałach nie musi się to odbijać na wytrzymałości.

Kup dedykowany lekkości rower

Jeżeli niska waga jest Twoim priorytetem - kup rower, który jest wyjściowo lekki: szosowy czy fitnessowy. Radykalne odchudzanie obecnie posiadanego roweru zwykle nie jest opłacalne.

 

Piwnica to popularne miejsce przechowywania rowerów, niestety jest też łatwym celem dla złodziei.

Przypięcie rowerów

Wewnątrz komórki można zamontować do ściany stalowy hak i do niego przypiąć rower U-lockiem lub łańcuchem. Alternatywą jest przypięcie roweru do regału, czy innego ciężkiego przedmiotu. Zabezpieczenie używane jedynie w komórce powinno być ciężkie i solidne, a przez to trudne do przecięcia. Można także zakupić kotwę.

Spięcie rowerów

Jeżeli przechowujemy w piwnicy co najmniej dwa rowery, warto spiąć je razem. Złodziej musi majstrować wtedy przy kolejnym zamku, a dwa rowery nie zmieszczą się w drzwiach.

Alarm i monitoring

W nowszym budownictwie złodziei odstraszają kamery oraz alarmy. Nawet jeżeli ktoś pokusi się o zabranie roweru, jest szansa na jego identyfikację.

Solidne drzwi

Drewniane drzwi do komórki, zamknięte na kłódkę, nie są żadną przeszkodą dla włamywacza. Dobrym zabezpieczeniem są metalowe drzwi w solidnej ościeżnicy, zamykane na klucz. Jest spora szansa, że złodziej zrezygnuje wtedy z włamania.

Warto się zastanowić czy nie lepiej zainwestować w specjalny wieszak i trzymać rowery w mieszkaniu. Zdeterminowany złodziej pokona wszystkie piwniczne zabezpieczenia.

Włączanie oświetlenia na rowerze jest obowiązkowe po zmroku, a także w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza. Warto o to zadbać i zaopatrzyć się w porządne lampki.

Oświetlenie przednie
Przednie lampki rowerowe możemy podzielić na dwie grupy: małe, wskazujące innym naszą obecność na drodze oraz większe, pozwalające oświetlić drogę przed przednim kołem. W obu przypadkach lampki muszą być na tyle mocne, abyśmy byli widoczni z odległości co najmniej 150 metrów.

Oświetlenie może być zasilane bateriami/ogniwami lub wbudowanym akumulatorem ładowanym przez USB. Drugie rozwiązanie jest wygodniejsze, choć wymienna bateria może być lepsza w przypadku jej rozładowania gdzieś w połowie trasy.

Przykłady przednich lampek rowerowych


Oświetlenie tylne
Tu sprawa jest dużo prostsza - lampka ma być dobrze widoczna. Poszczególne modele różnią się co prawda mocą świecenia, ale nie warto z tym przesadzać. Lepiej zwrócić uwagę na czas świecenia oraz kąt rozpraszania światła - im większy, tym lepiej będziemy widoczni po boku.

Przykłady tylnych lampek rowerowych:

 

Zobacz rówież - Lampki rowerowe do 100 zł

Plecak to najbardziej uniwersalny sposób przewożenia bagażu na rowerze górskim, ale i w mieście często sprawdza się lepiej od sakw. Na co zwrócić uwagę, wybierając plecak na rower?

  • System nośny - musi zapewniać stabilność, więc pas biodrowy i piersiowy są koniecznością. Ważne są też wygodne, szerokie szelki - przy dynamicznej jeździe ramiona męczą się bardziej, niż np. przy pieszej wędrówce.
  • Wentylacja - żadne rozwiązanie “pleców” nie uchroni przed poceniem, ale sztywna konstrukcja z elementami poprawiającymi przepływ powietrza bardzo pomaga.
  • Pojemność i masa - na krótkie wycieczki wystarczy lekki plecak o pojemności kilku litrów. W górach lub... na zakupach przyda się większa pojemność: do 20-25 litrów.
  • Organizacja wnętrza - przegródki na narzędzia ułatwiają utrzymanie porządku. W plecaku miejskim ważna jest miękka kieszeń na laptopa. W górach jego miejsce zajmie bukłak z wodą - warto się upewnić, że plecak umożliwia wyprowadzenie wężyka i zamocowanie go na szelkach.
  • Akcesoria - większość plecaków rowerowych ma elementy odblaskowe, bardzo przydaje się też pokrowiec przeciwdeszczowy.

Rękawiczki rowerowe mogą bardzo poprawić komfort jazdy. Dlatego warto zastanowić się nad ich zakupem.

Rękawiczki krótkie na rower

Krótkie rękawiczki nie posiadają palców. Dzięki temu obsługa manetek pozostaje bezproblemowa, a zyskujemy ochronę dłoni podczas upadku. Chwyt kierownicy staje się pewniejszy, ponieważ cały pot wchłaniany jest w materiał.

Rękawiczki długie na rower

Popularne wśród rowerzystów górskich, enduro i DH. Nie muszą być grube. Ich zadanie to ochrona dłoni przy upadku oraz zapewnienie solidnego chwytu kierownicy. Często posiadają antypoślizgowe wstawki oraz wzmocnienia przy nadgarstkach i stawach dłoni.

Rękawiczki żelowe na rower

Dodatkowo amortyzują drgania przenoszące się na kierownicę. Żel zmniejsza nacisk dłoni na chwyty przy bardziej pochylonej pozycji kolarza. Mogą uchronić przed uczuciem drętwienia.

Rękawiczki zimowe na rower

Wiatr potęguje uczucie chłodu, co na rowerze jest szczególnie dotkliwe. Dlatego oprócz grubszego materiału, rękawiczki wyposażone są często w membrany wiatroszczelne i wodoodporne. Przy wyborze warto spojrzeć na jakie temperatury przewidziany jest dany model.

Niezależnie od typu, ważne jest odpowiednie dopasowanie rozmiaru rękawiczek.

Coraz więcej osób dojeżdża rowerem do pracy. Jest to zdrowy i przyjemny sposób na dotarcie do celu, który przy okazji pozwoli schudnąć. Jaki rower będzie najlepszy w tym celu?

Rower miejski
"Holenderka" czy "mieszczuch" to potoczne określenia na rower miejski, gdzie przyjmujemy wygodną, wyprostowaną pozycję za kierownicą. Pozwala to na spoglądanie ponad samochodami i przemieszczanie się bez bólu pleców. Tego typu rowery wyposażone są w pełną osłonę łańcucha, chroniącą przed pobrudzeniem odzieży, bagażnik do transportu niezbędnych rzeczy, błotniki oraz często dynamo, które zasila lampki.

Rower fitnessowy
Alternatywą dla szybszego przemieszczania się w mieście może być rower fitnessowy. W dużym uproszczeniu jest to rower szosowy z prostą kierownicą i szerszymi oponami. Siedzi się na nim w sportowej, ale wygodnej pozycji, a rower jest lekki, co pozytywnie wpływa na przyspieszanie w miejskim ruchu i np. wnoszenie na 3 piętro.

Rower górski
Góral może wydawać się kiepskim pomysłem na poruszanie się po mieście. Ale wystarczy zmienić opony na takie z łagodniejszym bieżnikiem, by rower połykał wszystkie dziury, nierówności i wysokie krawężniki. Szerokie opony i dobra amortyzacja zdecydowanie poprawiają komfort jazdy.

Rower doskonale nadaje się do pokonywania dłuższych dystansów. Jaki typ sprawdzi się najlepiej?

Wygoda na długich trasach

Rower musi być dla nas wygodny. Dobrze dobrany rozmiar ramy oraz jej geometria oraz odpowiednie i poprawnie ustawione siodełko - to podstawa.

Rower szosowy

Wygodna szosówka to jeden z najlepszych wyborów na długie trasy. Rower szosowy może kojarzyć się ze sportową pozycją i bólem pleców, a tak nie musi być. Zwróćcie uwagę na rowery typu endurance, ich geometria ramy jest dedykowana wygodnej jeździe. Przykładem jest Cube Attain czy Giant Contend.

Rower gravelowy

W uproszczeniu jest to rower szosowy z szerszymi oponami i często wygodną geometrią. Uniwersalne opony zwiększają komfort jazdy po kiepskich asfaltach i bezdrożach. Do najwygodniejszych graveli zalicza się m.in. Merida Silex i Marin Four Corners.

Rower crossowy lub trekkingowy

To częsty wybór turystów rowerowych. Amortyzator zwiększa komfort jazdy po nierównościach, a możliwości turystyczne zwiększa bagażnik i inne akcesoria. Niestety tego typu rower jest dość ciężki, co może stanowić pewne utrudnienie przy pokonywaniu tras liczących więcej niż 150 km, zwłaszcza w pagórkowatym terenie. Choć oczywiście nie jest to niemożliwe :) Przykłady: Kross Trans i Romet Wagant.

W przypadku rowerowej nawigacji GPS masz do wyboru dwie opcje: korzystanie ze smartfona lub zakup oddzielnego urządzenia.

Największa zaleta nawigacji w smartfonie? Zawsze jest pod ręką! Dlatego do jazdy po mieście i na krótkie wycieczki polecam po prostu zakup solidnego uchwytu do smartfona na kierownicę np. uchwyt GUB.

Podczas długich tras i dynamicznej jazdy ograniczeniem będzie jednak czas pracy na baterii i wrażliwość na uszkodzenie. W takim wypadku warto zdecydować się dedykowaną nawigację rowerową - wytrzymalszą, a do tego wygodniejszą w obsłudze w rękawiczkach.

Ważną cechą jest czas pracy na baterii oraz łączność: ANT+, Wi-Fi i Bluetooth pozwolą podłączyć zewnętrzne czujniki (np. pulsometr) lub smartfon.

Wśród nawigacji rowerowych warto polecić czterech producentów, tego typu sprzętu:

Zadbane przedmioty służą nam dużo dłużej. Dotyczy to również rowerów.

Opony rowerowe - jak dbać o nie?

Opony powinny być napompowane w granicach wartości, które sugeruje producent. Zazwyczaj są nadrukowane jej boku. Jazda na „flaku” jest mało przyjemna oraz przyspiesza zużycie opony i obręczy. Stara guma traci swoje właściwości, co ma bezpośrednie przełożenie na drogę hamowania.

Jak dbać o napęd w rowerze?

Zębatki, łańcuch i przerzutki należy regularnie czyścić i konserwować. Brud i piach wydają nieprzyjemne zgrzyty, a podzespoły szybciej się zużywają. Wystarczy przeczyścić je szmatką z odtłuszczaczem. Na czysty łańcuch nakładamy dedykowany olej – po kropelce na każde ogniwo. 

Jak czyścić rower?

Rower najlepiej myć miękką szmatką lub gąbką oraz wodą pod małym ciśnieniem. Nieumiejętne potraktowanie roweru myjką ciśnieniową, może spowodować wypłukanie fabrycznego smaru z łożysk.

Wymiana zużytych części rowerowych

Szczególnie ważna jest regularna wymiana klocków hamulcowych. Pozostałe elementy mają wpływ na płynną pracę roweru i tym samym przyjemność z jazdy.

Gdzie przechowywać rower?

Wilgoć i różnice temperatur przyspieszają proces korozji. Jeżeli rower stoi cały rok na balkonie, warto przynajmniej zakładać na niego wodoodporny pokrowiec.

1500 zł to “rozsądne minimum” na zakup roweru do jazdy rekreacyjnej, który posłuży kilka sezonów bez dużych nakładów na serwis.

Dotyczy to zwłaszcza uniwersalnych rowerów crossowych, trekkingowych i miejskich, których wybór w tej cenie jest największy. Większość oferuje podobne wyposażenie: aluminiową ramę, prosty amortyzator, hamulce V-brake lub mechaniczne tarczowe (skuteczność obu rozwiązań jest porównywalna) i podstawowy osprzęt Shimano (Tourney, Altus, Acera). Warto poszukać roweru z kasetą (symbol części zaczynający się od “CS-”, zazwyczaj 8-9 biegów) zamiast bardziej awaryjnego wolnobiegu (“MF-”, 7 biegów). W rowerze miejskim dobrze sprawdzi się piasta wielobiegowa (zazwyczaj Shimano Nexus).

Trudniej będzie w tej cenie kupić rower szosowy, m.in. przez wysoką cenę klamkomanetek - do szybkiej jazdy po asfalcie lepiej wybrać rower hybrydowy/fitness (z prostą kierownicą). Z kolei miłośnicy ostrej jazdy w terenie powinni rozważyć zwiększenie budżetu - rowery górskie do 1500 zł sprawdzą się raczej na łagodniejszych wycieczkach po leśnych drogach i szutrach.

Najciekawszą ofertę do 1500 zł mają polscy producenci, zarówno ci najwięksi (Kross, Romet), jak i mniej rozpoznawalni (Lazaro, Kands, Vellberg). Żeby zakup był maksymalnie opłacalny, warto też poszukać wyprzedaży starszych roczników.

Na pierwszy rzut oka rowery do 2000 zł nie różnią się bardzo od tańszych modeli, ale dopłata kilkuset złotych pozwala wybierać spośród większej liczby marek zagranicznych i oznacza mniej kompromisów ukrytych w wyposażeniu.

W napędzie standardem jest 8- lub 9-rzędowa kaseta (rowery z wolnobiegiem są w tej cenie rzadkością i lepiej ich unikać), a hamulce tarczowe to bezproblemowe w obsłudze modele hydrauliczne. Nieco lepsze są też amortyzatory, choć nadal są to proste modele sprężynowe, jedynie w niewielkim stopniu poprawiające komfort. W rowerze miejskim wciąż lepszym wyborem będzie sztywny widelec (w pozostałych kategoriach producenci nie dają nam wyboru).

W przypadku rowerów MTB (górskich) do 2000 zł można swobodnie wybierać między kołami w rozmiarze 27.5” i 29”. Ten większy pozwoli na płynniejszą jazdę w terenie, wspomagając prosty amortyzator i opony w amortyzowaniu nierówności i utrzymywaniu trakcji. Na takim rowerze można się już zapuścić w cięższy teren. A jeśli bardziej ci w głowie długie asfaltowe wycieczki ze sportowo-treningowym zacięciem, 2000 zł pozwoli na zakup podstawowego roweru szosowego z kierownicą typu “baranek”.

Rower za 3000 zł to już coś więcej, niż sprzęt do jazdy rekreacyjnej. W kategoriach uniwersalnych (crossowe, miejskie, trekkingowe) taki zakup gwarantuje bezproblemową eksploatację i odczuwalny przeskok jakościowy po przesiadce z tańszego roweru. Ale najwięcej zyskają rowerzyści nastawieni na specjalizację.

Najlepiej widać to po rowerach MTB (górskich). Najbardziej opłacalne modele mają powietrzny amortyzator (umożliwiający idealne dopasowanie twardości do wagi), dobre hamulce hydrauliczne i napęd 9- lub 10-rzędowy z korbą ze zintegrowaną osią. Standardem jest też możliwość wyboru kół 29”. Na takim rowerze można już pokusić się o start w amatorskich zawodach, np. maratonie MTB.

Kolarze z żyłką sportowca mogą też wybierać spośród solidnie skonfigurowanych rowerów szosowych, z kompletną grupą Shimano Claris (8 rzędów) i karbonowym widelcem, który nieco lepiej od aluminiowego pochłania drgania.

Kwota 3000 zł otwiera też dostęp do nowej, bardzo ciekawej kategorii rowerów typu gravel. Na pierwszy rzut oka gravele przypominają modele szosowe i przełajowe, ale oferują wyższy komfort jazdy, szersze opony i hamulce tarczowe, dzięki którym idealnie nadają się do szybkiej jazdy po drogach szutrowych i leśnych, a nawet w lekkim terenie.

Strona powstała we współpracy z:

Jeździ rowerem od 30 lat, a pisze o nich od 9. Prowadzi najpopularniejszego bloga rowerowego w Polsce, czyli Rowerowe Porady i nie mógłby sobie wymarzyć lepszej pracy. Jego życiowe motto to: "Nie jestem zainteresowany rywalizacją z kimkolwiek. Mam nadzieję, że uda się nam wszystkim."

Bloguje, wspina się i projektuje konstrukcje stalowe. Musi być stale aktywna, nie znosi leżenia na kanapie. Na blogu Więcej Ruchu piszę o amatorskim uprawianiu sportu, turystyce, podróżach - czyli po prostu ciekawym spędzaniu czasu.

Od 16 lat uzależniony od rowerów każdego typu, ze wskazaniem na jazdę po górach. Autor poradników, testów, opisów tras i relacji z zawodów, których jest też współorganizatorem (cykl Enduro MTB Series). Kiedy nie jeździ, współpracuje z magazynem Bike, a na swoim blogu 1Enduro.pl tworzy kompletny przewodnik po nowej szkole kolarstwa górskiego.

Absolwent UMK na kierunku Informacja Naukowa i Bibliotekoznawstwo. Autor poradników i testów dla serwisu Cokupić.pl. Prywatnie pokonuje około 10 tyś. km rocznie na swoich czterech rowerach. Zakochany w gravelach i fatbike'ach. Pasjonat treningów kettlebell, CrossFit i łucznictwa tradycyjnego oraz okazjonalny „dogtrekkingowiec”.

Dowiedz się więcej


Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro