Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościJak rozpoznać awarię maglownicy i co możemy z nią zrobić sami?
Maglownica to najpopularniejsza nazwa przekładni kierowniczej. Układ niezwykle ważny, bo przecież odpowiadający za to, by nasze auto poruszało się w odpowiednim, pożądanym przez nas kierunku. O maglownicę należy odpowiednio dbać i zwracać uwagę na niepokojące sygnały.
Czas czytania: 4 min
Ale zacznijmy od początku. Teoretycznie maglownica powinna wytrzymać przynajmniej 100 tys. km przebiegu. Nie jest to specjalnie skomplikowany układ. Kręcimy kołem kierownicy, na kolumnie znajduje się zębatka. Ząbki znajdują się też na belce łączącej koła, więc cały ten system przekłada ruch skrętny na postępowy – oczywiście w dużym uproszczeniu. Co tu się niby może popsuć? Okazuje się, że tych elementów jest całkiem sporo.
Części się zużywają
Dlaczego maglownica w ogóle się psuje? Cóż, po prostu się zużywa i tego nie unikniemy, chyba że będziemy cały czas jeździć po prostej. To oczywiście kiepski żart. Albo truizm, bo im więcej jeździmy, tym bardziej wyrabiamy maglownicę. Jednymi z bardziej narażonych na uszkodzenia elementów całego układu są końcówki drążków kierowniczych oraz same drążki kierownicze. Te pierwsze są częściami metalowo-gumowymi. Przyjmują na siebie mnóstwo obciążeń i zużywają się najszybciej. Dlaczego? W dużej mierze chodzi o to, by inne części układu nie musiały tego robić. Ergo – to o nie trzeba dbać w pierwszej kolejności. Jeśli końcówki drążków przestaną amortyzować wstrząsy, to przeniosą się one na drążki oraz maglownicę, powodując jej szybsze zużycie. Tego nie chcemy.
Uszkodzone drążki kierownicze
- 25,00 zł
- STEERING ROD AUGER 10532
W nieco inny sposób dbamy o same drążki kierownicze. Najłatwiej uszkodzić je przez własną nieuwagę, najeżdżając na jakąś nierówność, krawężnik, dziurę. Cóż, po prostu trzeba jeździć ostrożnie i nie ryzykować uszkodzeń. Uszkodzone końcówki drążków słychać podczas jazdy, hałasują szczególnie podczas skręcania (także podczas postoju) i jazdy po wybojach. Drążki raczej widać i czuć. Auto jedzie krzywo i nierówno skręca. W zasadzie każdy kierowca od razu zauważy, że coś jest z nimi nie tak.
Niesprawna maglownica
A jakie efekty daje uszkodzona maglownica? Jeśli ma wyrobione bądź ukruszone ząbki, będziemy to czuć podczas jazdy. Na kole kierownicy wyczujemy luzy, a także przeskakiwanie przekładni. Takich objawów nie wolno lekceważyć. Czegoś takiego łatwo nie naprawimy i wymiar kary będzie surowy – może sięgnąć kilku tysięcy złotych polskich. Możemy też zlecić regenerację maglownicy, ale pamiętajmy, że to zabieg poniekąd doraźny, bo nie dostaniemy nowych ząbków do przekładni. Łagodniejszym wymiarem kary może być po prostu poluzowanie magla. W warsztacie możemy zlecić tzw. kasowanie luzów, polegające de facto na wymianie elementów regulujących lub dokręceniu śrub. Co jeszcze?
Przegląd u mechanika
Przynajmniej raz na rok poprośmy mechanika o rzucenie okiem na przekładnię, sprawdzenie, czy pompa działa prawidłowo i czy przypadkiem nie brakuje w niej płynu – mowa oczywiście o wspomaganiu kierownicy. Nagłe padnięcie wspomagania może być awarią bardzo przykrą, zwłaszcza jeśli jeździmy sporo po mieście. Ręce będą nas boleć jak diabli.
Jak dbać o maglownicę?
Przede wszystkim unikajmy dziurawych dróg. Jeśli już musimy się po nich poruszać, to lepiej wolniej, niż szybciej. W ten sposób nie rozwalimy drążków ani ich końcówek. Raz na jakiś czas sprawdzajmy też geometrię. To naprawdę ważne, bo rozregulowana powoduje, że auto jeździ nie tylko krzywo, ale i coraz bardziej się psuje. Sprawdzajmy stan opon – ich nierównomierne zużycie bardzo często wskazuje na awarię układu kierowniczego. Nie kręćmy kierownicą podczas postoju. Lepiej zaparkować na „trzy” czy „pięć”, ale nie niszczyć samochodu.
Pamiętajmy też, że od tego, czy samochód jest sprawny, zależy zdrowie i życie nasze i naszych bliskich! Dlatego głupio nie oszczędzajmy i jeśli musimy wybierać między wydatkami na utrzymanie mechanizmów samochodu w dobrym stanie a kupnem nowego modelu radia samochodowego czy skórzanych pokrowców, wybierajmy zawsze inwestycję w sprawność auta.
- 25,00 zł
- STEERING ROD AUGER 10532
Konrad Bagiński
Z zawodu dziennikarz (m.in. Aktivist.pl), z zamiłowania pasjonat motoryzacji w każdym wydaniu. Uwielbia poruszać się wszystkim, co ma cztery kółka i silnik. A co poza motoryzacją? Sport, kryminały, wędrówki po lesie. Czyli ekologicznie – bo nie każdy fan motoryzacji jest wrogiem czystego środowiska.