Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościŁańcuch czy pasek – plusy i minusy obu rozwiązań
W nowym samochodzie pokonanie kilkudziesięciu tysięcy kilometrów nie wpływa na pracę rozrządu, który chodzi prawie jak zegarek. W aucie używanym natomiast warto skontrolować stan jego napędu tuż po zakupie.
Czas czytania: 4 min
Kupno używanego samochodu wiąże się z obawami ze strony kupującego. Dlatego w takiej sytuacji powinna mu towarzyszyć osoba, która wie prawie wszystko o autach . Często bowiem się zdarza, że kupiony pojazd odmawia posłuszeństwa po krótkim czasie, a niestety naprawy niektórych części mogą być bardzo kosztowne. Jednym z elementów, którego awaria wyrządza gigantyczne szkody (również w budżecie), jest rozrząd. Powszechnie stosowanymi rodzajami napędu rozrządu jest pasek lub łańcuch. Zarówno jeden, jak i drugi ma zalety i wady. Wśród kierowców wypowiadających się na forach internetowych czy doświadczonych mechaników są zwolennicy paska i miłośnicy łańcucha.
Pasek
Niewymieniony na czas pasek może pęknąć, wyrządzając spore szkody. Jeśli dojdzie do jego zerwania, koszty mogą sięgać kilku lub nawet kilkunastu tysięcy złotych! Po zerwaniu paska bardzo szybko może dojść do spotkania się tłoków z zaworami, a wtedy jest już poważny problem. W najlepszym scenariuszu wystąpi tylko pogięcie zaworów. Pasek rozrządu dość często napędza też inne podzespoły, dlatego może ulec zniszczeniu np. w momencie awarii pompy wody.
Kupując używany samochód, trzeba się dowiedzieć, czy dana jednostka jest napędzana paskiem, czy łańcuchem. Wielu kierowców do tematu rozrządu podchodzi z dużą ostrożnością i dokonuje jego wymiany od razu po kupnie samochodu. To właściwe podejście. Jeśli sprzedawca przedstawi dokumentację potwierdzającą datę wykonania serwisu tej części, można wstrzymać się z jej wymianą. Jeśli jednak nie ma dowodów, najlepszym rozwiązaniem będzie założenie nowego napędu. Pasek rozrządu jest montowany poza silnikiem, w obudowie, dzięki której jest suchy. W odróżnieniu od łańcucha nie jest on smarowany. Takie rozmieszczenie powoduje, że jego wymiana jest łatwiejsza niż ma to miejsce w przypadku łańcucha. Jeśli chodzi o cenę, to opcja z paskiem jest tańsza. Jego wymiany należy jednak dokonywać o wiele częściej niż łańcucha.
Łańcuch
Stosowany najczęściej w silnikach o pojemności powyżej 2000 cm3 – głównie w dieslach. Znane marki, np. BMW, montują w swoich samochodach jedynie łańcuch rozrządu. Główną zaletą tego rozwiązania jest długa żywotność tej części. Producenci określają czas jej wymiany na 200–300 tys. km. Wielu kierowców po przekroczeniu tego przebiegu wciąż nie decyduje się na zmianę rozrządu. Dlaczego? W odróżnieniu od paska, jeśli w pojeździe zamontowano łańcuch rozrządu, jego niepoprawną pracę można usłyszeć. Gdy rozrząd zaczyna szwankować, słychać charakterystyczne stuki lub metaliczne dźwięki tarcia. W takiej sytuacji należy niezwłocznie udać się do warsztatu samochodowego. Łańcuch z biegiem czasu ulega rozciągnięciu. Jeśli będzie ono nadmiernie, może dojść do przeskoczenia ogniwa, a w konsekwencji kłopotów. Za prawidłowe napięcie łańcucha odpowiadają ślizgi napinaczy, które są umieszczone po jednej lub obu stronach łańcucha. Warto zaznaczyć, iż do prawidłowej pracy potrzebuje on odpowiedniego smarowania olejem.
Jak często dokonywać wymiany rozrządu?
Bez względu na to, jaki rodzaj rozrządu zastosowano w modelu samochodu, warto co jakiś czas dokonać jego przeglądu. Bardzo ważne jest przestrzeganie terminu wymiany napędu. Warto nie czekać ze zmianą paska czy łańcucha do ostatniej chwili. Od tego, co zaleca producent, trzeba odjąć kilka tysięcy kilometrów. Szybsza zmiana pozwoli zmniejszyć koszty, które mogłyby drastycznie wzrosnąć w przypadku awarii rozrządu. Zużycie tej części zależy bowiem od wielu czynników, dlatego nie można wyznaczyć dokładnego terminu wymiany rozrządu. Gdy już go dokonujemy, nie zaleca się kupna jedynie nowego paska. Prawidłowym postępowaniem jest wymiana paska, a także napinacza oraz pompy wody. Nie warto w tym przypadku oszczędzać, ale wybrać sprawdzone części z wyższej półki.
Zarówno pasek, jak i łańcuch ma plusy i minusy. Jeśli będziemy przestrzegać terminów przeglądów, to lepszym rozwiązaniem będzie kupno samochodu z łańcuchem rozrządu.
- 22 222,00 zł
- POMPA WODY D210 DOLZ CHEVROLET DAEWOO AVEO CIELO
- 611,11 zł x 50 rat raty a
- 22 222,00 zł
- POMPA WODY D210 DOLZ CHEVROLET DAEWOO AVEO CIELO
- 611,11 zł x 50 rat raty a
- 22 222,00 zł
- POMPA WODY D210 DOLZ CHEVROLET DAEWOO AVEO CIELO
- 611,11 zł x 50 rat raty a
- 22 222,00 zł
- POMPA WODY D210 DOLZ CHEVROLET DAEWOO AVEO CIELO
- 611,11 zł x 50 rat raty a
- 22 222,00 zł
- POMPA WODY D210 DOLZ CHEVROLET DAEWOO AVEO CIELO
- 611,11 zł x 50 rat raty a
- 22 222,00 zł
- POMPA WODY D210 DOLZ CHEVROLET DAEWOO AVEO CIELO
- 611,11 zł x 50 rat raty a
Łukasz Żyła
Jego serce bije w rytm silników spalinowych. Początkowo rozwijał swoje motoryzacyjne pasje na dwóch kółkach – głównie crossach, ale z czasem przesiadł się na samochody – m.in. uczestnicząc w amatorskich rajdach samochodowych. Uwielbia ubłocić się podczas wypraw offroadowych, a o formę dba na kortach tenisowych, boiskach do koszykówki oraz stokach snowboardowych. Chętnie dzieli się swoją wiedzą na łamach magazynów dla mężczyzn – motoryzacyjnych, sportowych oraz DIY. Współtworzył takie tytuły jak: „G!YEARRR”, „Galeon”, „AutoF Magazine”.