Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościMały czy duży – kiedy warto zainwestować w większy litraż oleju?
Olej silnikowy podlega raz na jakiś czas wymianie i uzupełnieniu, dlatego wydatki na niego trzeba wpisać na stałe do budżetu eksploatacji samochodu. Wybór właściwego oleju to nie taka prosta sprawa. Obok wielu elementów „technicznych”, warto zastanowić się, kiedy kupować produkt w dużym opakowaniu (np. olej 4 l), a w jakich sytuacjach w małym (olej 1 l).
Czas czytania: 4 min
Jaki wybrać?
Na wybór oleju wpływa wiele elementów. Rozstrzygnięcie dylematu: kupić olej mineralny czy syntetyczny – to właściwie najprostsza sprawa. Oczywiście, trzeba się też zaznajomić z informacjami na etykiecie (np. 0W30), które dotyczą lepkości, i dobrać produkt do silnika (olej do diesla, pojazdu benzynowego, uniwersalny). Niektóre marki rekomendują oleje konkretnych producentów, choć to akurat ma trochę związek z typowo marketingowym działaniem.
Te modele tak mają...
Przygotowując się do zakupu oleju, nierzadko napotykamy na produkty o tych samych właściwościach i zastosowaniu, lecz różnej cenie. Wynika to zazwyczaj z dwóch powodów – nazwy producenta oraz litrażu opakowania. Nie zamierzamy tu dywagować, czy olej firmy X jest droższy od oleju firmy Y tylko ze względu na jego lepiej postrzeganą markę czy również jakość. Rozstrzygnięcie wymagałoby szczegółowych testów i analiz, które – jeśli miałyby spełniać wymogi obiektywizmu – zajęłyby dużo czasu. Jednak dylemat: małe czy duże opakowanie – jesteśmy w stanie rozstrzygnąć „na miejscu”.
Właściciel samochodu zazwyczaj zna lub szybko poznaje „przyzwyczajenia” swojego auta. Są pojazdy wiecznie spragnione, które konsumują olej silnikowy znacznie szybciej niż inne, co nie musi (choć może) wynikać z wycieku czy innej usterki. Po prostu, „taka maszyna”. Wpływ na szybkie ubywanie płynu może mieć również np. agresywny styl jazdy kierowcy. W takim przypadku zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zakup dużego opakowania.
Przezorny... zawsze ma zapasy
Opakowanie może nie zostać w pełni wykorzystane w okresie między wymianą oleju. Jednak mając określony model samochodu, rodzaj oleju nie ulegnie zmianie, warto więc zachować pozostały płyn na uzupełnianie w trakcie bieżącej eksploatacji. Mechanikowi przekażmy również duże opakowanie, zakupione przez siebie, wszak mając swój produkt, koszt wymiany oleju powinien być niższy niż w sytuacji, gdy korzystamy z zasobów danego serwisu.
Nieco inaczej powinna kształtować się nasza strategia, gdy samochód nie pobiera zbyt wiele oleju i właściwie jeździmy „od wymiany do wymiany”. Nie tylko w tej sytuacji sugerujemy systematyczne dokonywanie tej czynności serwisowej według wskazań producenta auta. Wożenie ze sobą lub posiadanie w domu (garażu) jednolitrowego opakowania to wręcz obowiązek każdego kierowcy. Zresztą podobnie jak bieżące (raz na miesiąc, dwa miesiące, przed i po długiej podróży) sprawdzanie poziomu oleju, niezależnie od posiadanego czujnika i ewentualne samodzielne uzupełnianie płynu.
Małe jest droższe
Opakowanie jednolitrowe często jest kupowane również w sytuacjach „awaryjnych”, gdy użytkownik stwierdzi brak płynu w silniku, a na stacji paliw czy w sklepie są tylko produkty o zbliżonych właściwościach niż te dotychczas użytkowane. Powód inwestycji jest więc prosty – chęć dojechania bezawaryjnie do celu.
Porównując oleje w opakowaniach jednolitrowych z olejami w opakowaniach czterolitrowych, biorąc pod uwagę te same parametry, oprócz wygody niezwykle ważnym kryterium jest cena. Teoretycznie za większe opakowanie zapłacimy więcej. Jednak w praktyce, gdy obliczymy cenę za jeden litr, mniejsze opakowanie może okazać się droższe.