Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościSkrzypienie dochodzące z silnika – co to może oznaczać?
Sprawny silnik, ze sprawnym osprzętem, nie wydaje z siebie żadnych niepokojących odgłosów. Jeśli z komory silnika zaczynają dobiegać dziwne hałasy, jest to zawsze oznaką jakiejś awarii. Dziś sprawdzimy, co oznacza skrzypienie, dochodzące z silnika. Czego jest ono oznaką?
Czas czytania: 5 min
Skrzypienie dochodzące z komory silnika, na początku dość ciche, z czasem może narastać. Niekiedy jest tak głośne, że zwraca uwagę innych osób, znajdujących się w promieniu kilkudziesięciu metrów.
Skrzypienie pojawia się najczęściej w czasie rozruchu (uruchamiania) silnika. Wtedy może być najgłośniejsze. Poza tym skrzypienie spod maski dochodzi wtedy, gdy silnik pracuje na biegu jałowym, na przykład przy zatrzymaniu się na czerwonym światle, na skrzyżowaniu.
Skrzypienie jest też bardziej słyszalne przed wyłączeniem jednostki napędowej. W przypadku jazdy z większą prędkością, skrzypienie często przechodzi w pojedyncze piski, albo w charakterystyczny szum. W większości przypadków skrzypienie to łatwo jest rozpoznać – jest ostre, metaliczne, jakby z całej siły tarły o siebie dwa wielkie kawały metalu.
Co je wywołuje? Czy jest się czego obawiać? Czy objawy te można ignorować i dalej jeździć samochodem?
Co skrzypi spod maski samochodu?
Źródłem metalicznego skrzypienia jest uszkodzona pompa cieczy chłodzącej (pompa wody). Powodem skrzypienia może być też uszkodzenie uszczelnienia wałka pompy wody (pompy cieczy chłodzącej) albo uszkodzenie łożyska pompy.
W takiej sytuacji niektóre osoby próbują doraźnych metod pomocy. Jeśli już uda im się zlokalizować źródło hałasu, to pryskają je penetrującymi preparatami smarującymi (WD 40 i jego pochodnymi), albo smarują pompę i jej łożysko smarem lub olejem. W rzadkich przypadkach chwilowo to pomaga na hałas, ale... równocześnie sposób ten może spowodować całkowite zniszczenie silnika.
Duża część silników, do napędu rozrządu, wykorzystuje pasek rozrządu, wykonany przede wszystkim z kauczuku (ze wzmocnieniem wewnętrznym). Wszelakiego typu płyny, takie jak olej, płyn hamulcowy, płyn chłodniczy i preparaty wielofunkcyjne na bazie oleju, niszczą pasek. Może dojść do jego pęknięcia, a co za tym idzie, poważnych uszkodzeń, albo całkowitego zniszczenia silnika samochodu.
Nie ma żadnych doraźnych metod pomocy przy tej awarii. Jest tylko jedna – trzeba zakupić nową pompę cieczy chłodzącej (zwaną potocznie pompą wody) i zlecić jej montaż mechanikowi. Pompa musi być dopasowana do modelu auta, jego rocznika i mocy oraz pojemności silnika. Co jeszcze trzeba wymienić? Pasek rozrządu – koniecznie. Poza tym demontaż pompy cieczy chłodzącej będzie wiązał się też z koniecznością wymiany płynu chłodniczego. Zatem trzeba zaopatrzyć się w duże opakowanie płynu chłodniczego (do przeciętnego silnika wystarczy opakowanie 4 litrowe). Różnice w cenach płynów są niewielkie, lepiej kupić lepszy, który będzie dobrze odbierał ciepło z silnika, będzie skutecznie chronił układ przed korozją i nie zamarznie w czasie ostrej zimy.
- 1500,00 zł
- Płyn chłodniczy
- zapłać później z
Można też kupić płyn chłodniczy w formie koncentratu. Trzeba jednak pamiętać, aby pod żadnym pozorem nie rozcieńczać go zwykłą wodą kranową. To bowiem spowoduje osadzanie się w układzie chłodniczym kamienia kotłowego, który może zapchać nagrzewnicę (będą problemy ze skutecznym działaniem ogrzewania). Poza tym stosowanie zwykłej wody mija się z celem, ze wzglądu na możliwość wystąpienia korozji wewnątrz układu. Do rozcieńczania płynu chłodniczego można stosować tylko wodę demineralizowaną. Jest ona również sprzedawana w dużych, 5 litrowych kanistrach (jest bardzo tania). Nie zaleca się stosowania wody destylowanej, która po podgrzaniu w układzie chłodniczym zmienia swój odczyn na kwaśny i może ułatwiać działanie korozji.
Ile kosztuje nowa pompa wody?
Cena zależy od modelu auta. Spójrzmy na kilka przykładowych cen. Co oczywiste, nigdy nie kupujemy używanej pompy wody z demontażu– zawsze nową.
- Fiat Cinquecento / Seicento 900 – 88 zł
- Volkswagen Golf 1.4 TSI – 510 zł
- Suzuki Swift 1.0 – 65 zł
- Skoda Fabia 1.4 MPI 8V – 105 zł
Opłacalny może być zakup całego kompletu, składającego się z napędu rozrządu (pasek plus elementy towarzyszące) i pompy wody. Spójrzmy na przykładowe ceny:
- Renault Megane III 1.6 – 650 zł;
- Mazda 6 2.0 TDVI – 379 zł;
- Daewoo Lanos / Daewoo Espero 1.5 – 145 zł;
- Citroen C2 / C3 / C4 1.4 – 310 zł .
Cena za usługę mechanika jest zależna od tego, jak bardzo skomplikowany jest dostęp do rozrządu samochodu, a także od tego, czy jego wymiana wymaga stosowania skomplikowanych blokach. W niektórych autach, zgodnie z danymi serwisowymi, wymiana rozrządu trwa do 50 minut, w innych dwie godziny albo dłużej. Konstrukcja auta może być bowiem tak skomplikowana, że mechanik, aby dostać się do rozrządu, będzie musiał zdemontować szereg elementów przedniego pasa.
Jak dbać o pompę wody, aby nie słyszeć więcej skrzypienia z komory silnika?
Co może zrobić kierowca? Pamiętać o tym, aby przed wymianą pompy wyczyścić układ chłodzenia z zanieczyszczeń. Do tego celu służy specjalny płyn (koszt do 20 – 30 zł).
Właściciel auta musi też pamiętać o terminowej wymianie płynu chłodzącego (najczęściej co dwa lata, chyba, że producent zaleca inaczej) i stosowaniu płynu dobrej jakości. Płynem smaruje się uszczelkę pompy, tworząc na niej niewielki, ochronny film.
Trzeba też pamiętać o tym, aby bezwzględnie, przy każdej wymianie paska rozrządu, wymieniać też pompę cieczy chłodzącej.
- 22 222,00 zł
- POMPA WODY D210 DOLZ CHEVROLET DAEWOO AVEO CIELO
- 611,11 zł x 50 rat raty a
- 22 222,00 zł
- POMPA WODY D210 DOLZ CHEVROLET DAEWOO AVEO CIELO
- 611,11 zł x 50 rat raty a
- 22 222,00 zł
- POMPA WODY D210 DOLZ CHEVROLET DAEWOO AVEO CIELO
- 611,11 zł x 50 rat raty a
- 22 222,00 zł
- POMPA WODY D210 DOLZ CHEVROLET DAEWOO AVEO CIELO
- 611,11 zł x 50 rat raty a
- 22 222,00 zł
- POMPA WODY D210 DOLZ CHEVROLET DAEWOO AVEO CIELO
- 611,11 zł x 50 rat raty a
- 22 222,00 zł
- POMPA WODY D210 DOLZ CHEVROLET DAEWOO AVEO CIELO
- 611,11 zł x 50 rat raty a
- 1500,00 zł
- Płyn chłodniczy
- zapłać później z