Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościTestowanie płynów eksploatacyjnych – jak i czym to zrobić?
W jaki sposób sprawdzić przydatność płynów eksploatacyjnych stosowanych w samochodzie? Czy jest to możliwe?
Czas czytania: 6 min
Płyny eksploatacyjne stosowane w samochodach pełnią bardzo ważną funkcję.
- Olej silnikowy smaruje pracujące części mechaniczne, chłodzi i wycisza silnik, chroni przed korozją, uszczelnia komory spalania, a także odprowadza zanieczyszczenia, które są potem zatrzymywane przez filtr oleju.
- Płyn chłodniczy odprowadza nadmierne ciepło, pozwala na utrzymanie temperatury roboczej silnika, zapobiega zamarzaniu, a także chroni układ przed korozją.
- Płyn hamulcowy przekazuje siłę hamowania inicjowaną przez naciśnięcie pedału hamulca. Odpowiednie ciśnienie, wytwarzane przez pompę hamulcową, jest przekazywane za pomocą płynu bezpośrednio na elementy robocze – tłoczki w zaciskach hamulcowych, które powodują dociskanie klocków hamulcowych do tarcz (w hamulcach tarczowych).
- Płyn do spryskiwaczy ma za zadanie oczyszczać przednią i tylną szybę (a w niektórych autach także klosze przednich reflektorów) z zanieczyszczeń. Musi być skuteczny, a zimą odporny na mróz, nie powinien też niszczyć gumy wycieraczek.
- Rolą płynu przekładniowego (oleju przekładniowego), znajdującego się w manualnej skrzyni biegów, jest smarowanie pracujących części, zmniejszanie hałasu i temperatury, a także odbieranie zanieczyszczeń. Płyn przekładniowy w automatycznej skrzyni biegów (ATF) nie tylko smaruje pracujące części mechaniczne, ale jeszcze dodatkowo w niektórych modelach skrzyń pełni funkcję elementu roboczego, odpowiedzialnego za wybór właściwego przełożenia.
- Płyn wspomagania, stosowany w samochodach z hydraulicznym układem wspomagania kierownicy, sprężony do odpowiedniego ciśnienia przez pompę wspomagania, porusza tłokami umieszczonymi w komorach przekładni kierowniczej.
Każdy płyn pełni bardzo ważną funkcję. Jak sprawdzić, czy jest on jeszcze sprawny i czy można go dalej wykorzystywać?
Testowanie oleju silnikowego
Olej silnikowy wytrzymuje od 15 do 17 tys. km przebiegu, a przy ciągłej jeździe miejskiej albo przy zamontowanej instalacji LPG powinno się go wymieniać co 10 tys. km przebiegu. Jeśli auto nie jeździ wcale, olej trzeba wymienić raz na rok. Jeśli doszło do uszkodzenia uszczelki pod głowicą (do oleju dostał się płyn chłodniczy) albo do podniesienia się poziomu oleju silnikowego, spowodowanego zapchaniem filtra DPF, należy go wymienić natychmiast.
Jak sprawdzić stan oleju silnikowego? Można wykonać prostą próbę, do której potrzebna będzie bibuła filtracyjna lub kawałek białego płótna. Niezbędny będzie też świeży olej silnikowy tego samego producenta, o tych samych parametrach. Obydwa oleje muszą mieć temperaturę ok. 60 stopni Celsjusza. Następnie należy zrobić dwie plamki na bibule albo na płótnie: jedną z czystego oleju, a drugą – z oleju pobranego z silnika. Jeśli barwa obu plamek niewiele się od siebie różni – olej silnikowy jest jeszcze w miarę dobry. Bardzo ciemna, wręcz czarna barwa oleju z silnika wskazuje na zbyt długi czas eksploatacji. Olej trzeba też sprawdzić pod kątem zapachu – nie mogą być w nim wyczuwalne wonie spalin albo paliwa.
Do specjalistycznego i dokładnego badania oleju silnikowego służą odpowiednie przyrządy. Wiskozymetr używany jest do kontroli rozcieńczenia oleju paliwem. Do kompleksowej oceny przydatności oleju silnikowego stosuje się przyrząd z miliamperomierzem, który kontroluje stan oleju na podstawie jego przenikalności elektrycznej. W tym przypadku także potrzebna jest niewielka ilość oleju wzorcowego – a zatem czystego, nieużywanego oleju tego samego producenta, o tych samych parametrach.
Testowanie oleju przekładniowego
Jak sprawdzić stan oleju przekładniowego w skrzyni biegów? Przede wszystkim trzeba pobrać próbkę oleju ze skrzyni. Trzeba pamiętać, że olej przekładniowy wydaje bardzo silną i nieprzyjemną woń. Niewielką ilość oleju przekładniowego umieszcza się pomiędzy kciukiem a palcem wskazującym. Należy ją ścisnąć opuszkami obydwu palców, a następnie delikatnie i powoli je rozsunąć. Jeśli olej jest dobrej jakości, pomiędzy opuszkami palców powinien powstać słupek z oleju, o długości ok. 1,5 milimetra. Jeżeli olej zachowuje się jak woda, trzeba go jak najszybciej wymienić.
Warto pamiętać o tym, aby olej przekładniowy w manualnej skrzyni biegów wymieniać co 100 tys. km przebiegu, a w automacie – zgodnie z zaleceniami producenta. Jeśli producent nie wymaga wymiany oleju ATF (w automacie zastosowano olej „long life”), to w celu przedłużenia życia skrzyni biegów i uniknięcia bardzo kosztownych awarii powinno się olej wymieniać co 30 tys. km przebiegu.
Oleje przekładniowe mogą być również przebadane przez specjalistyczne firmy. Tylko czy jest to opłacalne? Firmy takie stosują w badaniach spektrometry emisyjne, analizatory cząstek, wiskozymetry kinetyczne i titratory.
Testowanie płynu chłodniczego i płynu do spryskiwaczy
Typowy płyn chłodniczy powinno się wymieniać raz na dwa lata, głównie ze względu na to, że traci on właściwości antykorozyjne.
Jak można przetestować płyn? Do tego celu służy glikometr, który mierzy temperaturę zamarzania płynu. Urządzenia te posiadają niewielkie pipetki do pobierania próbek płynu ze zbiorniczka wyrównawczego. Do testowania płynu chłodniczego, a także płynu do spryskiwaczy (pod kątem temperatury zamarzania) stosuje się też refraktometry.
Testowanie płynu hamulcowego
Płyn hamulcowy jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo jazdy i powinno się go wymieniać bezwzględnie co dwa lata. Największym wrogiem płynu jest woda. Płyn jest higroskopijny i chłonie wodę poprzez nieszczelności oraz pory w gumowych, elastycznych końcówkach przewodów hamulcowych.
W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem są bardzo proste w obsłudze testery elektroniczne do płynu hamulcowego. Zanurza się ich końcówkę w zbiorniczku płynu, a urządzenie dokonuje pomiaru zawartości wody. Urządzenia nie dokonują dokładnych pomiarów, tylko sygnalizują zawartość wody: do 1% (płyn bardzo dobry), od 1 do 2% (płyn lekko zużyty) i powyżej 3% wody (płyn nadaje się do natychmiastowej wymiany).
Świeże płyny eksploatacyjne, dobrane zgodnie z zaleceniami producenta, to podstawa właściwej eksploatacji samochodu.
- 1500,00 zł
- Płyn chłodniczy
- zapłać później z