Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościTypowe usterki – Fiat Panda II
Panda drugiej generacji, produkowana między rokiem 2003 a 2012, była prawdziwym hitem sprzedaży w Polsce. Stanowiła dobrą propozycję na rynku aut nowych, a dziś jest niezłą pozycją na rynku wtórnym. Niedużo kosztuje i jest raczej trwała.
Czas czytania: 6 min
Niewiele brakowało, a historia Fiata Pandy w Polsce zaczęłaby się jeszcze w PRL. W latach 80. prowadzono rozmowy na temat produkcji pierwszej generacji tego modelu w Polsce. W końcu stanęło jednak na tym, że w fabryce w Tychach powstawała dopiero druga – produkowana od 2003 roku – generacja tego wdzięcznego, miejskiego auta.
Panda II nie zachwyca stylem ani osiągami, ale za to jest praktyczna i niedroga w utrzymaniu. Dodatkowo jej odmiana 4 x 4 jest bardzo ceniona na górskich drogach i sprawdza się na lekkim terenie.
Ogólnie Panda to dobry pomysł dla każdego, kto szuka taniego auta głównie do miasta, zwłaszcza że ten model uchodzi za mało awaryjny. Nie oznacza to jednak, że jest zupełnie wolny od usterek. Oto, na co należy zwracać uwagę i jaką Pandę najlepiej wybrać.
Silniki
Pod maską tego fiata mogą pracować zarówno jednostki benzynowe, jak i diesle. Gamę „benzyniaków” otwiera silnik 1.1 54 KM, który znany jest m.in. z Seicento. Mocniejsze są silniki 1.2 ( 60–69 KM). Najlepsze wrażenia zapewnia 100-konna jednostka 1.4 dostępna w usportowionej Pandzie 100HP.
Jeśli chodzi o diesle, model jest jeden: 1.3 Multijet. Ma dwa warianty mocy – 70 i 75 KM.
Który silnik wybrać?
- BENZYNA
Odmiany benzynowe rzadko się psują – najczęściej zdarzają się kłopoty z alternatorem. Można wybrać zamienniki produkcji firm takich jak Magneti Marelli, Valeo czy Denso. Zdarzają się również awarie pompy paliwa czy silniczka krokowego. To drobiazgi.
- PB + LPG
Natomiast diesel jest bardzo ekonomiczny. Lepiej poszukać jednak egzemplarza bez filtra DPF, zwłaszcza jeśli zamierzamy jeździć dużo po mieście (a przecież po to kupuje się Pandę). Zdarzają się usterki zaworu EGR i turbosprężarki, choć w ogólnym rozrachunku diesel fiata nie wypada źle. Jego dużą zaletą jest brak koła dwumasowego, co znacznie obniża koszty.
Zawieszenie
Jeśli chodzi o zawieszenie, mam dwie wiadomości dla zainteresowanych – dobrą i złą. Zła jest taka, że poszczególne elementy zawieszenia należy tu wymieniać dość często. Dobra wiadomość – to wszystko niewiele kosztuje.
Często zużyciu ulegają wahacze, sworznie wahacza, łączniki stabilizatorów i amortyzatory – czyli niemal komplet.
Nadwozie, wnętrze, elektryka
Na szczęście Panda raczej nie koroduje – chyba że mówimy o jej układzie wydechowym (rdzewieje np. tłumik). We wnętrzu plastiki są niezbyt wysokiej jakości i łatwo się rysują – ale pamiętajmy, że mowa o tanim samochodzie miejskim.
Awarii często ulega wentylator nawiewu. Psuje się również centralny zamek. Zdarza się także, że zacina się któraś klamka w drzwiach albo psuje się zamek klapy bagażnika. To może być irytujące, bo utrudnia dostanie się do samochodu.
W niektórych Pandach może się pojawić kłopot z włączeniem świateł, ale rozwiązanie nie jest skomplikowane – chodzi o przepaloną wtyczkę.
Pozostałe usterki
Inne problemy, z jakimi może się zetknąć posiadacz Pandy, to na przykład słaba trwałość sprzęgła (popularni producenci: LUK, Valeo) albo konieczność częstej wymiany łożysk kół. Na szczęście te elementy także nie są drogie.
Podsumowanie
Fiat Panda drugiej generacji raczej nie cierpi na poważne awarie i zagrożenie, że jakaś usterka unieruchomi auto i trzeba będzie wzywać lawetę, jest małe. Co więcej, części do tego fiata są bardzo tanie. Jest to jeden z najtańszych w eksploatacji samochodów na rynku. Przy okazji jest dość praktyczny i oferowany w ciekawych wersjach (4 x 4, 100HP).
Czy warto kupić Pandę? Owszem, o ile znajdziemy zadbany egzemplarz. Nie powinno to być trudne, ponieważ w Polsce sprzedano wiele tych aut i da się trafić na ładne od pierwszego właściciela. Należy jedynie zachować podwyższoną czujność podczas oglądania egzemplarzy z taborów firm – takich Pand również sporo się sprzedało.
Trzeba znać wady tego modelu i nie oczekiwać niemożliwego – świetnych właściwości jezdnych i doskonałego wykończenia kokpitu. Ale przecież nie o to w tym fiacie chodzi. W kategorii niedrogich miejskich samochodów Panda wypada bardzo dobrze.