Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościWymiana filtra powietrza - kiedy go wymienić i dlaczego warto to zrobić?
Podstawowym elementem eksploatacyjnym samochodu jest filtr powietrza. Bez kozery nazywany jest „płucami samochodu”. Jego zadaniem jest wychwytywanie kurzu, drobin piasku oraz zanieczyszczeń, które znajdują się w powietrzu. Dzięki niemu drobiny nie dostają się do silnika oraz kabiny auta.
Czas czytania: 4 min
Do czego służy filtr powietrza?
Zapobiega on uszkodzeniom silnika. Jeżeli zaniedbamy serwisowanie może nastąpić jego zatkanie. Grozi to zużyciem elementów ciernych silnika. Spróbujcie sobie wyobrazić, co by się stało w momencie dostania się drobin piasku wraz z olejem do gładzi cylindrów lub łożysk korbowodowych. Natomiast powietrze kierowane do kabiny oczyszczane jest z cząstek stałych i gazowych. W obu przypadkach pełni ważną i kluczową rolę.
Dlaczego należy wymieniać filtr powietrza?
Zanieczyszczony filtr powietrza wpływa na wyższe zużycie paliwa i spadek mocy silnika. Jak to się dzieje? Filtr powietrza umocowany jest na początku układu dolotowego powietrza i wpływa na przepływ masowy. W momencie jego zatkania do silnika dociera mniej powietrza, zakłócając proces spalania. Wszelkie zanieczyszczenia powodują zmniejszenie przepustowości filtra powodując większe spalanie oraz spadek mocy silnika. Tego typu sytuacja może spowodować, że nasz silnik zacznie pracować w trybie awaryjnym i doprowadzić do poważnych uszkodzeń, m.in. uszkodzeń powierzchni cylindrów, tłoków lub pierścieni tłokowych.
Kiedy należy wymienić filtr powietrza
Producenci filtrów podają różne przebiegi, po których należy bezzwłocznie wymienić. Średnio wartości wahają się od 20-40 tysięcy km. Jednak wymianę warto wykonywać częściej, przynajmniej raz do roku lub po przejechaniu ok. 15 do 20 tysięcy km. Ważne są również warunki użytkowania pojazdu. W zależności po jakich drogach się poruszamy. Wielu kierowców mieszka poza miastem, dojazd po polnych, piaszczystych drogach jest pełen zanieczyszczeń powodujących szybsze zużywanie się filtra. Obojętnie po jakich drogach się poruszamy, regularnie należy kontrolować stan filtra. Filtry nie są przesadnie drogie. Ich cena zależy od marki i modelu samochodu. Kosztują od 20 do ok. 250 złotych. Częsta ich wymiana przyczynia się do wydłużenia żywotności silnika i poprawy jego parametrów działania. Lepiej wymienić filtr, niż później tracić pieniądze na kosztowne naprawy silnika.
W autach osobowych najczęściej stosuje się tzw. filtry suche. W tego typu filtrach powietrze przechodzi przez materiał filtrujący wykonany z bawełny lub celulozy lub materiałów sztucznych, tj. poliester. Drugim rodzajem są filtry mokre, a materiałem filtrującym jest olej.
Jak wymienić filtr powietrza?
Filtry powietrza są przeznaczone do konkretnych silników i modeli aut. Kupując zwróćmy uwagę na ich przepustowość. Zarówno zbyt mała, jak i zbyt duża może się przyczynić, że system filtrowania będzie działał nieprawidłowo.
Wymiana filtra nie należy do skomplikowanych rzeczy. Najpierw musimy zlokalizować plastikową puszkę, której obudowa najczęściej się znajduje z boku silnika. Jest ona zabezpieczona zatrzaskami lub śrubami. Pokrywę puszki należy zdemontować ostrożnie, tak aby jej nie uszkodzić. Po zamknięciu musi być szczelna. W środku puszki znajduje się wkład o kształcie prostopadłościanu lub walca. Filtry powietrza zazwyczaj są wykonane z jasnego materiału. Dzięki temu możemy wzrokowo ocenić skalę jego zanieczyszczenia. Kolejnym krokiem jest wyjęcie filtra i oczyszczenie wnętrza puszki z kurzu i pozostałych zabrudzeń, np. drobin piasku, resztek owadów. Do oczyszczania najlepiej użyć odkurzacza lub mokrej szmatki. Niektóre osoby do oczyszczania używają sprężarek. Jest to wielki błąd, ponieważ łatwo jest przepchnąć brud w głąb układu dolotowego. Jeśli filtr nie wykazuje zużycia i jest w dobrym stanie, wystarczy go przeczyścić odkurzaczem lub delikatnie otrzepać jego powierzchnie. Jeżeli wykazuje zużycie, należy go wymienić na nowy. Następnie umieszczamy filtr w obudowie. Montujemy go tak, żeby nie został odkształcony. Zwróćmy również uwagę na prawidłowe ułożenie uszczelki, której nie można przytrzasnąć podczas zamykania pokrywy. Na koniec sprawdzamy szczelność rury dolotowej z obudową filtra. Wszystko powinno być szczelne. Po zakończonym montażu odpalamy silnik i sprawdzamy pracę silnika - czy pracuje równo.
Można rzec, że filtr powietrza to banalny element części eksploatacyjnej silnika. Jednak jego rola w pracy silnika jest przeogromna. Serwisując nasze auto, często o nim zapominamy. Kosztuje niewiele, a jego wymiana trwa kilka minut. Wpływa on na trwałość silnika
Mirosław Górzyński
Z wykształcenia informatyk, projektant stron internetowych, specjalność – CMS/CSS/PHP z elementami flash. Posiada certyfikat firmy Microsoft – Administrator sieci oraz certyfikat firmy Worldsoft – Webmaster CMS. W pracy ambitny perfekcjonista, w życiu codziennym stara się odnaleźć piękno w rzeczach zwykłych i prostych.