Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym (np. piksele, SDK) oraz przetwarzaniu Twoich danych osobowych (między innymi unikalne identyfikatory, dane przeglądarki), możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Allegro a w niektórych przypadkach nasi partnerzy (10 partnerów), w tym tzw. “Zaufani Partnerzy IAB Europe” (2 partnerów). Informacja o celach przetwarzania danych osobowych przez naszych partnerów znajduje się w ich politykach ochrony prywatności.
Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich. Spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, badanie odbiorców i ulepszanie usług
. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł. Łączenie różnych urządzeń. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie.
Twoje dane personalne przetwarzamy również w celu ułatwiania korzystania z naszych stronCele przetwarzania szczegółowo opisane są w ustawieniach dostępnych pod przyciskiem: “ZMIENIAM ZGODY” i w Polityce plików cookies.Zgodę wyrażasz dobrowolnie i jest ważna 12 miesięcy. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
Konsument
Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Przedsiębiorca
Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 33 § 1 KC, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Umowa na odległość
Jest to umowa zawarta z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.
Odstąpienie od umowy
Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014, kupujący ma 14 dni od daty otrzymania towaru na przesłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy, a jeśli sprzedający nie poinformował o prawie do odstąpienia – 12 miesięcy.
Zwrot przedmiotu przez konsumenta powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od daty przesłania oświadczenia, podobnie jak zwrot środków przez sprzedającego. Sprzedający może jednak wstrzymać się z odesłaniem środków do czasu otrzymania przedmiotu lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jego odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.
Umowa jest uważana za niezawartą, a konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy.
Rękojmia[1]
Rękojmia to podstawa jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji (obok gwarancji). Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od sprzedającego w związku z ujawnioną wadą towaru.
[1] Od 1 stycznia 2023 roku dla zakupów konsumentów (w tym jednoosobowej działalności gospodarczej, której zakup nie będzie miał charakteru zawodowego) ustawodawca wprowadza nowe zasady odpowiedzialności, oparte o "brak zgodności towaru z umową" zamiast dotychczasowej "rękojmi". Przepisy o rękojmi stosuje się do transakcji zawartych do 31 grudnia 2022 roku oraz w szczególności umów niekonsumenckich, zawartych od 1 stycznia 2023 roku i na przykład do umów dotyczących nabycia nieruchomości przez konsumentów.
Wada fizyczna[2]
Wada fizyczna to niezgodność produktu z umową. Dochodzi do niej w szczególności wtedy, gdy rzecz:
- nie ma właściwości, które produkt tego rodzaju powinien mieć – na przykład telefon przerywa połączenia, naczynie żaroodporne pęka pod wpływem wysokiej temperatury
- nie ma właściwości, o których konsument został zapewniony przez sprzedawcę lub reklamę – na przykład urządzenie medyczne nie ma właściwości leczniczych opisywanych przez pracownika sklepu
- nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy okazji zawierania umowy, jeśli przedsiębiorca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia – na przykład zegarek nie jest wodoodporny na głębokości większej niż 20 m, a konsument przed zakupem poinformował sprzedawcę, że ma zamiar nurkować powyżej takich głębokości
- została wydana kupującemu w stanie niezupełnym – na przykład laptop sprzedany bez ładowarki, choć powinna być w zestawie.
[2] Do transakcji konsumenckich zawartych od 1 stycznia 2023 roku ustawodawca, w związku ze zmianą reżimu odpowiedzialności, odchodzi od pojęcia "wada fizyczna" na rzecz "niezgodności towaru z umową". Z kolei do transakcji niekonsumenckich w różnych przypadkach wyraz "wada fizyczna" zastępuje się użytym w odpowiednim przypadku wyrazem "wada".
Wada prawna[3]
Wada prawna może polegać na tym, że kupiony przez konsumenta towar:
- jest własnością osoby trzeciej – na przykład pochodzi z kradzieży
- jest obciążony prawem osoby trzeciej – na przykład osobie trzeciej przysługuje prawo pierwokupu;
- cechuje się ograniczeniami w korzystaniu lub rozporządzaniu nim w wyniku decyzji lub orzeczenia właściwego organu – na przykład został zabezpieczony w postępowaniu karnym jako dowód w sprawie.
[3] Do transakcji konsumenckich zawartych od 1 stycznia 2023 roku ustawodawca odchodzi od pojęcia "wady prawnej" na rzecz "niezgodności towaru z umową".
Niezgodność towaru z umową – dotyczy umów zawartych od 1 stycznia 2023 roku
Towar jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową są jego:
- opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność (w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi – również kompatybilność,interoperacyjność i dostępność aktualizacji)
- przydatność do określonego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi, o którym powiadomił przedsiębiorcę najpóźniej w chwili zawarcia umowy i który przedsiębiorca zaakceptował
- nadaje się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju
- występuje w takiej ilości i ma takie cechy, w tym trwałość i bezpieczeństwo (w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi również funkcjonalność i kompatybilność) jakie są typowe dla towaru tego rodzaju oraz o których konsument był zapewniany (na przykład w reklamie lub na etykiecie)
- jest dostarczany z opakowaniem, akcesoriami i instrukcjami, które są konieczne
- jest w takiej samej jakości jak próbka lub wzór, które przedsiębiorca udostępnił konsumentowi przed zawarciem umowy
Gdy towar, który do Ciebie dotrze nie jest zgodny z umową, możesz go reklamować. Przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową, istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili, chyba że termin przydatności towaru do użycia jest dłuższy.
W pierwszej kolejności możesz żądać naprawy lub wymiany towaru. Oświadczenie o obniżeniu ceny lub odstąpieniu od umowy możesz złożyć dopiero, gdy przedsiębiorca:
- odmówi doprowadzenia towaru do zgodności z umową
- nie doprowadzi towaru do stanu zgodności z umową
- już raz doprowadził towar do stanu zgodnego z umową
- nie jest w stanie doprowadzić towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności
- lub gdy niezgodność z umową jest na tyle istotna by pominąć naprawę lub wymianę.