Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym (np. piksele, SDK) oraz przetwarzaniu Twoich danych osobowych (między innymi unikalne identyfikatory, dane przeglądarki), możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Allegro a w niektórych przypadkach nasi partnerzy (10 partnerów), w tym tzw. “Zaufani Partnerzy IAB Europe” (2 partnerów). Informacja o celach przetwarzania danych osobowych przez naszych partnerów znajduje się w ich politykach ochrony prywatności.
Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich. Spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, badanie odbiorców i ulepszanie usług
. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł. Łączenie różnych urządzeń. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie.
Twoje dane personalne przetwarzamy również w celu ułatwiania korzystania z naszych stronCele przetwarzania szczegółowo opisane są w ustawieniach dostępnych pod przyciskiem: “ZMIENIAM ZGODY” i w Polityce plików cookies.Zgodę wyrażasz dobrowolnie i jest ważna 12 miesięcy. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
Jeśli kupujący chce złożyć reklamację, masz obowiązek wskazać mu jej warunki oraz odnieść się do zgłoszonych wad przedmiotu. Termin odpowiedzi na reklamację zależy od tego, czy sprzedajesz:
- jako przedsiębiorca – masz 14 dni na odpowiedź na reklamację z tytułu rękojmi lub braku zgodności towaru z umową
- jako osoba prywatna – skontaktuj się z kupującym bez zbędnej zwłoki.
Gdy sprzedajesz jako osoba prywatna
Kupujący może zgłosić reklamację z tytułu rękojmi. Rękojmia to Twoja odpowiedzialność za przedmiot przed kupującym. Jeśli sprzedany przedmiot ma wadę fizyczną lub prawną, kupujący może domagać się od Ciebie naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy. Rękojmia obowiązuje przez dwa lata od daty zakupu. Możesz ją wyłączyć lub ograniczyć, jeśli podasz taką informację w treści swojego ogłoszenia.
Czym jest wada (fizyczna) i wada prawna
Wada (fizyczna)[1] polega na niezgodności sprzedanego przedmiotu z umową. To oznacza, że:
- przedmiot nie ma właściwości, które powinien mieć lub o których istnieniu kupujący został przez Ciebie zapewniony lub
- nie nadaje się do celu, o którym kupujący został przez Ciebie poinformowany.
Z wadą (fizyczną)[1] mamy też do czynienia, gdy kupujący otrzymał przedmiot w niepełnym stanie (na przykład brakuje jakiejś części) lub gdy skorzystał z otrzymanej od Ciebie instrukcji i niepoprawnie go zamontował i uruchomił.
Wada prawna występuje, gdy przedmiot nie jest Twoją własnością lub jest obciążony prawem osoby trzeciej.
[1] W przypadku transakcji zawartych od 1 stycznia 2023 roku, określenie „wada fizyczna” zastąpił wyraz „wada”.
Ile masz czasu na odpowiedź na reklamację z tytułu rękojmi
Zgodnie z ustawą należy zrobić to niezwłocznie – nie ma ściśle określonego terminu.
Odpowiadasz też przed kupującym, jeśli:
- wystawiony przedmiot to własność osoby trzeciej lub jest obciążony prawem osoby trzeciej (na przykład sprzedajesz telefon z umową w sieci komórkowej)
- ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu przedmiotem wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu.
Gdy sprzedajesz jako przedsiębiorca (sprzedaż konsumencka)
W przypadku sprzedaży konsumenckiej masz 14 dni od daty zgłoszenia reklamacji przez kupującego na podjęcie decyzji reklamacyjnej. Jeśli przez ten czas nie podejmiesz decyzji w sprawie reklamowanego produktu, przyjmuje się, że uznajesz reklamację klienta za zasadną.
Gdy kupujący odsyła Ci przedmiot w ramach reklamacji
Wtedy powinien odpowiednio go zabezpieczyć. Kupujący nie musi odsyłać przedmiotu w oryginalnym opakowaniu ani dołączać do przesyłki paragonu.
Sprzedaż konsumencka – transakcje zawarte do 31 grudnia 2022 roku
Jeśli wada przedmiotu ujawni się w ciągu 2 lat (licząc od dnia, w którym kupujący go odebrał), to kupujący ma prawo odstąpić od umowy lub żądać obniżenia ceny. W tej sytuacji możesz niezwłocznie wymienić wadliwy przedmiot na wolny od wad lub usunąć wadę.
Przedawnienie roszczenia
Sprawdź najważniejsze terminy:
- Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę przedmiotu na wolny od wad przedawnia się z upływem roku (licząc od dnia stwierdzenia wady).
- Bieg terminu przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem 2 lat. To oznacza, że kupujący może mieć nawet do 3 lat na zgłoszenie wady.
- W ciągu 12 miesięcy od dostarczenia przedmiotu to na Tobie ciąży obowiązek udowodnienia, że wada powstała z winy kupującego.
Decyzja reklamacyjna a zwrot kosztów
- Jeśli zaakceptujesz roszczenia kupującego – masz obowiązek zwrócić kupującemu wszystkie koszty, które poniósł w związku z tą transakcją (na przykład kwotę montażu urządzenia). Zwracasz również koszt odesłania przedmiotu.
- Jeśli odrzucisz roszczenia kupującego – odeślij do niego przedmiot. Wtedy kupujący może dochodzić swoich racji w sądzie.
Sprzedaż konsumencka – transakcje zawarte od 1 stycznia 2023 roku
Gdy zakupiony produkt okaże się niezgodny z umową, kupujący ma prawo do reklamacji.
Sprzedający ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową, istniejący w chwili jego dostarczenia do klienta lub ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili – chyba że termin przydatności towaru do użycia jest dłuższy.
Konsument, w pierwszej kolejności, może żądać od sprzedającego naprawy lub wymiany towaru. W dalszej kolejności klient może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny lub odstąpieniu od umowy, gdy:
- odmówisz doprowadzenia towaru do zgodności z umową
- nie doprowadzisz towaru do stanu zgodności z umową
- towar już raz został doprowadzony do stanu zgodnego z umową
- nie jesteś w stanie doprowadzić towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla klienta
- niezgodność z umową jest na tyle istotna, że wyklucza naprawę lub wymianę.
Jeśli nie możesz doprowadzić towaru do stanu zgodności z umową, w wybrany przez konsumenta sposób, lub wymaga to nadmiernych kosztów, możesz:
- wymienić towar – gdy klient żąda naprawy
- naprawić towar – gdy klient żąda wymiany.
Przedawnienie roszczenia
Sprawdź najważniejsze informacje:
- Roszczenie reklamacyjne może przedawnić się z upływem 6 lat
- Przez 2 lata od dostarczenia przedmiotu sprzedający ma obowiązek ewentualnego udowodnienia, że w momencie dostarczenia klientowi towaru był on zgodny z umową.
Decyzja reklamacyjna a zwrot kosztów
Reklamacja dla kupującego jest bezpłatna – masz obowiązek zwrócić kupującemu wszystkie koszty, które poniósł w związku z tą transakcją (na przykład pełną kwotę montażu urządzenia). Koszty naprawy lub wymiany, w tym w szczególności koszty opłat pocztowych, przewozu, robocizny i materiałów, ponosi przedsiębiorca. Kupujący w celu naprawy, wymiany powinien udostępnić Ci towar podlegający naprawie lub wymianie.
Jeśli odrzucisz roszczenia kupującego – odeślij do niego przedmiot. Wtedy kupujący może dochodzić swoich racji w sądzie. Możesz również żądać od kupującego pokrycia kosztów przesyłki w przypadku bezzasadnej reklamacji.
Jak szybko od uznania reklamacji należy zwrócić pieniądze kupującemu?
- W przypadku obniżenia ceny – niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 14 dni od otrzymania oświadczenia konsumenta o obniżeniu ceny
- W przypadku odstąpienia od umowy – niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 14 dni od otrzymania towaru lub dowodu jego zwrotu.